Zoektocht naar de zon! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Zoektocht naar de zon! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Zoektocht naar de zon!

Door: ellenoorentim

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

14 Mei 2012 | Australië, Adelaide

Zo! Weer tijd voor een update! De laatste keer ging het natuurlijk over het zwoegen, zweten en afzien: appels plukken! Deze keer beginnen we er even mee want we hadden nog een week te gaan na het laatste verhaal!

Die laatste week zag er hoopvol uit, nog even hard werken elke dag en een mooi appeltje voor de dorst voor onze reizen die nog moeten komen. Op zaterdag hadden we de laatste dag met alle backpackers. De meeste stopten na die dag en er werden veel foto's gemaakt en de baas trakteerde op donuts. Met de zon erbij was het een heerlijke dag! Zondag kregen een paar collega's een vrije dag. Wij niet. Want wij hadden aangegeven dat we zoveel mogelijk willen werken, dus verzinnen ze nu elke dag iets voor ons om te doen. De appels zijn even klaar, dus nu komen de klusjes die geen haast hebben: haringen uit het zeil halen en de stukken zeil aan de kant leggen om op te rollen, ladders uit de boomgaard en stokken die onder takken stonden als steunpilaren verzamelen etc. Die zondag fris en fruitig klaar om te werken in de stromende regen..kwam onze baas vertellen dat we toch niet gaan werken vandaag omdat het regent...Oke, op zich fijn, maar we hadden dan natuurlijk lekker uit kunnen slapen! Helaas, dus maar ontbijten en deze dag doorkomen met wasjes draaien en lekker eten. Wat moet je anders doen?! De dagen erna was het steeds spannend of we konden werken, het weer was namelijk erg onvoorspelbaar en slecht! Op een paar dagen dus maar een halve dag gewerkt en zelfs een keer maar 2 uur...omdat de regen dan plotseling wel erg hard naar beneden kwam! Uiteindelijk gelukkig nog af kunnen sluiten met een paar zonnige dagen en toch nog plukken. Sommige rijen appels waren nog niet rood genoeg en hadden een paar dagen extra nodig om bij te kleuren. Omdat alle backpackers ondertussen vertrokken waren en wij alleen nog over, mochten wij deze klus klaren! En ook echt alleen Tim en ik. Dus lekker relaxed gewerkt, foto's gemaakt, appeltje eten tussendoor, tractor rijden en de rest! Erg fijn en de baas kwam in de pauze vaak even een lekkere muffin brengen met een goede cappuchino. Niet verkeerd! Onze baas Garry, werd 69 terwijl we er waren en we werden uitgenodigd om mee uit eten te gaan met de familie. Leuk om te zien hoe de boeren hier een feestje aanpakken. En superaardig dat we mee mochten! Omdat we het erg gezellig hebben gehad hier en de eigenaren goed hebben leren kennen, ze bij het afscheid natuurlijk uitgebreid bedankt met een biertje/wijntje/kaartje en Tim kreeg al een cadeautje voor z'n verjaardag: 2 hervulbare waterflessen. (dus ook 1 voor mij ;)!!)

Maar het was 2 mei en tijd om te gaan! Tijd voor zon en hogere temperaturen! Tim was 3 mei jarig en werd 30! Dus wilden we op een mooie plek zijn om dit te vieren! Phillip Island werd het plan, redelijk in de buurt en de eerste surfplek die we weer kunnen bereiken binnen een dag! Heel feestelijk bij een tankstation en McDonalds op de parkeerplaats geslapen...en op 3 mei scheen er een zonnetje! Fijn!!! Dus verder naar het eilandje Z-O van Melbourne. Daar aangekomen zagen we meteen 'The Big Wave'! Dus natuurlijk even in de 'tube' gestaan! (zie foto's als je dit niet begrijpt ;)) Na een paar minuten rondlopen begon het echter grijs te worden (de lucht, niet Tim...die was al een beetje grijs...) en de regen begon neder te dalen en bleef dat vervolgens de hele dag doen...Toch het eiland verkend, kangoeroetje over de weg, wat zeehonden op een rots in het water en een paar butlers opgestuurd naar EJ & Henrike die ondertussen getrouwd zijn! (Gefeliciteerd lieverds, hopelijk deden de butlers het naar verwachting!!??) Geen mooie golven om te surfen dus we besloten een broodnodige nieuwe ruitenwisser te kopen en naar de bioscoop te gaan!! Uiteindelijk in een dorpje beland waar werkelijk niets te doen was... Dus zelf maar een fles rum gekocht, gegeten bij een slechte chinees en 2 films in de bios gekeken! En de dag afgesloten met die rum en een taartje uit de supermarkt, op het goedkoopste en enige caravan park in de buurt. Tja, je moet wat als je 30 wordt! Voordeel is dat het komende jaren alleen maar beter kan zijn! Toch was het gezellig samen en de smsjes/felicitaties/telefoontjes waren erg fijn en leuk, Tim zegt: dank jullie wel!! Erg lief!

Ons plan was eigenlijk om naar Sydney te gaan, om de zon te vinden en te surfen. We hebben die weg natuurlijk al gereden dus we waren aan het brainstormen (dat doen we nogal vaak tijdens het rijden ;)!) En kwamen op het idee om dit toch maar niet te doen! Op 4 mei naar Melbourne gereden, travel agency opgezocht en binnen een half uur een trein geboekt van Adelaide naar Perth en een vlucht van Perth naar Alice Springs!! (om Uluru te zien!!) en van daar weer een vlucht terug naar Adelaide... Zo. Zon verzekerd! Naar de woestijn!!

Maarrr....eerst naar Adelaide en dat is toch nog zo'n 1000 km rijden. Dus via de Great Ocean Road gereden. Een prachtig stukje kust, met rotsformaties die ons doen denken aan Portugal. Maar vlak voor we de G.O.R. opgingen, zijn we even gestopt bij een surfmuseum in Torquay om wat inspiratie op te doen. Die nacht waren we van plan om te kamperen in het bos, maar het hek was dicht, dus nog wat verder de middle of nowhere ingereden om uiteindelijk te strandden in een kroeg/restaurantje met countrystyle livemuziek, waar we om de hoek konden parkeren en slapen. De volgende dag heeft Tim de inspiratie van het museum goed kunnen gebruiken bij eindelijk weer de eerste goede surfspot in een paar maand tijd. Het was echter wel maar 13 graden en iedereen had dus ook een wetsuit aan. Omdat het belachelijk duur was om te huren, besloot Tim om er dan maar gewoon zonder in te duiken, met als eindresultaat een hele blije maar blauwe Tim. Wel een jaartje ouder dus, maar nog niks wijzer...

We merkten daarna pas goed dat we in Australie waren toen we onderweg wilde koala's in de bomen zagen! Echt geweldig! Vooral na al die gewonde in het Wildlife Hospital hoopten we ze in het wild te zien. Langs de oostkust niet te doen en hier waren er honderden! Supermooi. Verderop langs de kust ook nog emoes zien lopen en een camping gepakt omdat het onmogelijk was daar in het natuurgebied een openbaar toilet te vinden en het nogal opviel als je ergens zomaar ging overnachten. Bij die camping wilden we gezellig in de recreation room gaan zitten, toen mijn charmante hoofdlampje op een gigantische spin scheen...! Echt niet normaal, groter dan de vogelspin van onze vriend Erik uit Wierden...lichtbruin en doodeng...Dus na een kleine hartverzakking, zo ongeveer die keet uitgerend en meteen de bus weer in met alles hermetisch afgesloten (zover dat kan....). M'n angst voor spinnen is behoorlijk minder geworden hier, maar deze afmeting kan ik toch nog niet helemaal aan heb ik gemerkt! Zelfs Tim wilde hem niet graag om zich heen hebben... Volgende dag snel verder en we waren al in Adelaide! Een fijne stad, veel groen, niet zo groot en gezellig. En daar houden we wel van! We hebben hier weer fijn gratis langs de weg geslapen en 10 mei vertrok onze trein. De bus konden we helaas niet meenemen op onze trip, maar we hebben een goede deal gesloten. Bij het boeken in Melbourne regelde onze travel agent dat onze bus bij het depot van Wicked Campers mag staan terwijl we weg zijn! De busjes bekend door de graffiti die overal te zien zijn. Wij hebben voor onze dagen rondom Uluru een 4WD Wicked gehuurd dus ze willen in Adelaide wel op onze bus passen! De avonturen in de trein, Perth en de outback lezen jullie de volgende keer!

Liefs (stiekem al vanuit Perth!)

Picasalink:

• 13 Mei 2012 - 19:26

Klaas:

Hey Tim en Noor,

Eindelijk weer bevrijd van het harde werkers bestaan? Voorlopig zeker wel genoeg appels gehad?

Ik hoorde van Arnout dat jullie daar een weekje crashen. Leuk man. Zijn jullie daar al ondertussen?

Geniet maar weer van jullie vrijheid na zo'n maand hard werken.

Groeten xx Klaas

PS ik verwacht nog wel een foto van Tim in een echte 'tube'!!

• 14 Mei 2012 - 13:25

Ria En Bernard:

Lieve Ellenoor en beste Tim,
    Het wordt steeds spectaculaider. Eigenlijk niet te bedenken. Deze verhalen overtreffen Hitchcock met dit verschil, dat hij overdrijft en jullie de realiteit beschrijven.
    Wij zijn 8 dagen naar Gran Canaria geweest, waar het bijkans 20 graden warmer was.Inmiddels zijn we weer op de basis met een echt Hollands weertje.
    Veel plezier en mooie belevenissen.
    All the best from
    Ria en Bernard.

• 05 Juni 2012 - 07:01

Mirelle (Tolbrug):

He avonturiers!
    Wat een geweldige foto's!!! Wordt er heeeelemaal jaloers van. Genietze volop!! Alvast veel plezier in Indonesie straks; het zal wel even wennen zijn vergeleken met jullie huidige habitat... Selamat jalan!