Appeltjes voor de dorst. - Reisverslag uit Wandin, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Appeltjes voor de dorst. - Reisverslag uit Wandin, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Appeltjes voor de dorst.

Door: ellenoorentim

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

22 April 2012 | Australië, Wandin

'Werken'. We hebben het opgezocht. Omdat we geen Dikke van Dale in onze backpack hebben, hebben we het gegoogled. Dit zijn de resultaten:

"Werken is het aanbrengen van wenselijk geachte veranderingen in de omgeving door menselijke activiteit. Werk kan zowel lichamelijk als geestelijk zijn. In economisch verband spreekt men van arbeid". Er wordt onderscheid gemaakt tussen betaald en onbetaald werk. Zoals je kan begrijpen hadden we wel even de tijd nodig om iets te vinden wat aan al deze eisen voldeed. Maar het is gelukt. De verandering in de omgeving aanbrengen, klopt. Zowel lichamelijk als geestelijk/ geestdodend, klopt. Onbetaald werk hebben we al gedaan, dus deze keer de betaalde variant. Lijkt te kloppen allemaal. Maar we hebben nog een paar resultaten gevonden die ook wel heel dicht in de buurt komen: "Werken: arbeid verrichten, lichte vorm van zwoegen". "Ik heb de hele dag gewerkt en nu ben ik doodmoe"."Zich krom/ kapot/ rot/ de pokken/ het schompes/ lam werken". Kortom, we zijn appelplukkers.

Maar eerst even terug naar het begin: onze 'back in Australia' ervaring. Dit hele verhaal is namelijk een speciaal stukje van onze reiservaring die niet zoveel met het reizen te maken heeft...Tja, alleen natuurlijk dat we hierdoor nog langer kunnen reizen, wat niet geheel onbelangrijk is! Oke, daar gaan we dan... Terwijl we in Nieuw Zeeland waren konden we onze bus bij familie van Jeroen, net buiten Melbourne stallen, wat superaardig en relaxed was. Toen we terug kwamen, zijn we dus ook eerst daar heen gegaan. Tim kon hier gelijk aan zijn eerste intercontinentale tuinklus beginnen, een terras en opritje leggen en een muurtje metselen. Het eindresultaat: om en nabij de 70 m2 pure straatkunst, rustend in een bedje van heerlijk zacht, geel zand. De stenen behandeld met respect, gevoel en emotie zoals het hoort, met het nodige snijwerk als kersjes op de taart. Al met al dus een mooi klusje. We zijn iets meer dan een week bij Eva en Grant (en hun dochters Ruby en Claire) gebleven met tussendoor wat leuke uitstapjes naar onder andere het Chillifestival waar we de 's werelds heetste chilli hebben gegeten, wat betekent: tranen tijdens het eten en de dag erna...

En toen werd het toch echt tijd om werk te zoeken. We hebben een paar dagen aan de rand van Melbourne, bij het strand gestaan om vanaf daar de stad in te kunnen en op zoek te gaan (ondertussen natuurlijk wel even genieten van de stad en de zon). En jawel, we stonden daar samen met onze oosterburen (Adrian en Lukas) die al aan het werk waren. Na een paar dagen zonder resultaat zijn we weer richting het platteland gereden om bij elke boerderij aan te kloppen voor werk. Na wat aandringen is het uiteindelijk gelukt bij een van de grootste appelboeren in de buurt: Byrne's Hill n' Dale Orchards. Ze hebben 3 boomgaarden in Wandin, Seville en Hoddles Creek met in totaal 83 hectare appels. Genoeg te plukken dus.

We zijn begonnen bij de kleinste boomgaard samen met 3 Taiwanezen en een local. Dit is ook de plek waar we overnachten en waar de eigenaar van het bedrijf woont: Garry (68 ) en Pauline. Gezellige, australische mensen die nog steeds lange dagen maken om de appeltjes zo goed en snel mogelijk van de bomen te krijgen en in de koelruimtes. We mogen met onze bus op het erf staan en gebruik maken van de lunchkeet met toilet en douche. Wel heel fijn, want de rest van de backpackers staan allemaal in een caravanpark. We werken van 7.45 tot 16.30. De hele dag appels plukken met een grote mand om onze schouders die we moeten legen in een houten krat. In een mand gaan rond de 100 appels, dus ongeveer 20 kg. In een krat gaan ongeveer 30-35 manden. We plukken op deze manier ergens rond de 12.000 appels per persoon per dag. Geen wonder dus dat we er af en toe van dromen 's nachts...

De eerste dagen hebben we Fuji's geplukt. Een niet zo'n goede oogst dus we hoefden nog niet heel voorzichtig te zijn. Na een paar dagen kwamen de Grannies, die een andere aanpak nodig hadden. Grannies hebben een ochtendhumeur, zijn gevoeliger en beschadigen sneller. Zeker als ze nog nat en koud zijn. Het is het beste om ze te plukken terwijl ze nog in diepe rust zijn en ze dus niet doorhebben wat er gebeurt. Toen de meeste appeltjes geplukt waren gingen we naar de tweede boomgaard om verder Grannies (Granny Smith, ook bekend als ouwe zure oma's) te plukken. Hier hebben we ons bijna een week vermaakt om daarna verder te gaan naar de derde en grootste. Bij deze twee boomgaarden waren meerdere backpackers aan het werk, een paar Italianen en een Fransman, wat het werk wel wat gezelliger maakte. Ondertussen hebben we ook wat flinke sprongen in onze appelplukcarriere gemaakt. We zijn letterlijk een stapje hogerop de ladder gekomen en komen nu in aanraking met de hogere klasse appels: de Pink Ladies. Een tikkeltje verwaand en uit de hoogte, maar met de juiste aanpak goed te hanteren. Tim werkt inmiddels ook veel op de hoogwerker en we mogen alle soorten vervoermiddelen rijden, van trekker tot quad. Vooral de quad is erg leuk om even mee naar de wc te crossen. En ondertussen mogen we zoveel appels eten als we willen! Dus geen gebrek aan ons fruithapje.

We hebben nu bijna nonstop 4 weken gewerkt en de appels zijn nu echt bijna op. We hopen dat we aankomende week nog vol kunnen maken om de 5 weken te halen en dan is het mooi geweest met het werk en weer hoog tijd om meer dan een half jaar niks te doen en weer verder te gaan met onze reeks van relaxte, uit-hun-neus-etende-Ellenoor-en-Tim foto's. Toch leuk dat we deze ervaring weer gehad hebben en deel uitmaakten van het Australische boerenleven!
Relaxen: "Zelfde als chillen, rustig aan doen". "Tot rust komen door iets prettigs"."De tijd nemen zich te ontspannen". Maar dit is natuurlijk overbodige informatie, want dit is bekend terrein voor ons.

P.S.: We kregen van een aantal mensen de vraag of we hier een postadres hebben. Het is het adres van Eva en Grant, we zijn daar nu nog in de buurt en komen daar in ieder geval in juni en september weer! Hier komt 'ie!
10 Glendale Drive
Chirnside Park 3116
Victoria
Australia

Picasalink:

• 22 April 2012 - 11:50

Gerrit En Hanneke:

weer een leuk verslag wij gaan een eigen gebakken appeltaart nuttigen.
    Tip: als jullie weer een aanval van werklust krijgen kun je het beste stil in een hoekje gaan zitten en wachten tot het overgaat

• 22 April 2012 - 11:52

Abel,Annebel,Janneke:

Hi guys,
    Leuk en fijn weer van jullie te lezen! En respect dat jullie gewerkt hebben, en hoe! Met manden van 20 kilo om je nek? Lijkt me geen pretje! Wel even goed kunnen sparen zo, als jullie daar mochten kamperen. Wat gaan jullie het komende half jaar allemaal nog bekijken? Welke kant gaan jullie oprijden? Nog helemaal naar Perth, Darwin, Alice Springs? Waar ook naartoe, heeeeeeel veel plezier weer met het relaxen, genieten en ervaringen opdoen!!! We kijken uit naar de volgende foto's en verhalen.
    Hier gaat het allemaal trouwens super goed. Annebel slaapt nu al twee weken door :-) en ik ben afgelopen vrijdag ook weer gaan werken en moet dat voorlopig ook gewoon weer blijven doen... Ging goed hoor, maar moet er wel echt weer even inkomen.
    Nou lieverds, enjoy!
    xxx van ons

• 22 April 2012 - 12:35

Klaas:

Zo op de foto's ziet het er best gezellig uit dat appels plukken. Maar begrijp ik het goed dat je met 1 maand plukken weer het volgende half jaar backpacken kan financieren? Goed cashen dus in de appelhandel, haha.

Nu weer op naar avontuur, ik zie het volgende verslag wel weer verschijnen.

Geniet nog even van een appeltje ;-)

No Worries,
    greetz Klaas

• 23 April 2012 - 09:10

Fisherman:

....in het ziekenhuis liggen ze er vandaag ook allemaal weer aardig appelig bij....en vanavond patat met appelmoes

• 09 Mei 2012 - 13:41

Lia Van Halder:

schouders als appels nu zeker???