Incredible India! - Reisverslag uit Delhi, India van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Incredible India! - Reisverslag uit Delhi, India van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

12 December 2012 | India, Delhi

Incredible India!

Daar zijn we dan: India! Uniek land, het meest vieze, gekke, chaotische en verrassende land wat we zullen zien volgens velen...Er waren tientallen medereizigers die ons waarschuwden, tips gaven en goede raad. Dat belooft wat, dachten we! We trakteren je op een langer verhaal deze keer...

De 16e kwamen we aan in New Delhi, waar Thijs al uren op ons stond te wachten...Arme jongen... Maar wat was het superleuk om hem daar te zien! Het voelde natuurlijk alsof we elkaar gisteren nog gezien hadden, maar we hadden genoeg om over bij te kletsen. Dus daar gingen we, India ontdekken! Eerst een hotel vinden (wat lieve dingen gekregen van onze ouders/Sinterklaas en Zwarte Piet), wat relaxen en eten. Een goed begin samen, ergens op een dakterras met uitzicht over een drukke straat waar de lichtjes voor Divali nog vrolijk langs de winkeltjes hingen en de straat gezellig verlichtte.

Na flink wat bijgepraat te hebben, kakten we gezellig samen in op de hotelkamer met een biertje en konden eindelijk slapen (vooral Thijs die een erg lange reis vanuit NL erop had zitten in tegenstelling tot onze pietluttige paar uurtjes vanuit Nepal).

Wat goede nachtrust doet wonderen! Dus dag 2, op pad om ons avontuur in India te laten beginnen. Thijs is er 11 dagen dus we gaan op zoek naar treintickets en worden meteen door een mannetje om de tuin geleid. Eindigen bij een bureau die trips verkopen, al snel klaar mee. Indiase mannen kunnen niet zo goed liegen, of toch, soms ook wel...deze in ieder geval niet. Toedeloe! Een ander bureau verderop had geluk, we besloten een chauffeur te nemen voor 5 dagen en daarna met de trein verder. Zo kunnen we behoorlijk wat zien, samen met Thijs! Goed zakken met die prijs en we zijn allemaal tevreden!!

Meteen wat sightseeing in New Delhi gedaan, even met de metro (verrassend schoon en nieuw!) naar het Red Fort. Wat reisjes met de motorriksja, gave dingen die overal sneller komen dan andere vervoersmiddelen omdat ze echt tussen alles door kunnen! En wat lekkere dingen op straat gekocht. Overal staan karretjes met popcorn, gefrituurd spul, vlees, aardappels...etc. We houden het maar bij vegetarisch hier... India staat ook bekend om het racen naar de wc. Geen zin in! De eerste indrukken van India zijn goed! Ja, het is druk, er is veel geluid op straat, veel gedoe op straat en het is viezer dan in de meeste landen. Maar het valt ons mee! Misschien door alle waarschuwingen...en misschien ook door Nepal en Indonesie, die er ook wat van kunnen...

De 18e begon onze trip met chauffeur Shakir, die een goede chauffeur blijkt te zijn en erg grappig! Gelukkig maar, je zal maar met een saaie vent in de auto zitten, een paar uur per dag... De snelweg is prima te doen, veel gigantische vrachtwagens, getoeter, links/rechts inhalen, koeien op straat en vooral kleurrijke trucks die graag willen dat je je toeter gebruikt als je erlangs wilt. Logisch.

We rijden naar Jaipur, waar we de eerste olifanten op straat zien lopen!! Wat een te gek gezicht! Zulke mooie beesten. Wauw!! We eten weer heerlijk en dan naar het Amber Fort. (India staat vol met grote forten, blijkt) En daar zien we op de trap: Jo en Ted! De lieve, gezellige dames van onze jeeptrip in Nepal! Even bijkletsen en weer door. Dat gaat niet heel snel, want we krijgen nogal wat aandacht. Dus vaak op de foto, handje schudden en praatje maken. De meeste mensen vinden het gewoon heel leuk om even met een buitenlander te praten, dus ach, waarom niet! We bewonderen het fort, rijden langs een paleis in het water en zien Jaipur: The Pink City (door de kleur van de huizen). Stukje rustiger dan Delhi, maar in het centrum nog erg toeristisch en druk. Shakir brengt ons naar een heerlijk hotelletje, met mooi dakterras (blijkt ook bijna elk hotel te hebben, wat erg gaaf is: mooie uitzichten!!). En we kunnen hier fijn skypen met Christel, zus van Ellenoor, omdat ze jarig is!! Wonderbaarlijk goede verbinding tussen India en Guatemala! Geweldig dus!!

We gaan door naar Pushkar, een plaats iets ten westen van Jaipur, waar een 'camel fair' blijkt te zijn. Waar kamelen en paarden verkocht worden en een kermis gehouden wordt. Pushkar is een erg mooi plaatsje met een heilig meer, waar we lekker naar mensen konden kijken. En hier mochten we even bij een school kijken, erg leuk om te zien! De kinderen mochten vooral niet lachen toen ze ons zagen...en dat is moeilijk! Haha!

De camel fair was nog niet echt begonnen, kwamen we later achter. Dus er waren wel wat kamelen te zien en wat paarden, maar het enthousiasme van de verkopers moest nog een beetje doorkomen. Toch leuk om gezien te hebben! Er waren wel wat hardnekkige jongens die alleen maar: photo, photo, photo...konden zeggen en er dan geld voor willen. Het woordje 'no' of 'stop' kenden ze niet en in het Indiaas 'ga weg'-'challo' (?)...was ook te moeilijk voor ze.

We rijden dezelfde dag nog door naar Bundi, omdat Pushkar te duur was volgens Shakir (en omdat zijn familie in de buurt van Bundi woont...). Daardoor reden we de laatste 2 uur in het donker en dat is iets wat we je niet aanraden. Shakir rijdt goed, maar de anderen op de weg soms wat minder. Dus rakelings langs wat trucks, het raam schoonmaken en langzamer rijden Shakir...wat waren we blij toen we er waren! Niet meer in het donker rijden, is ons nieuwe belangrijkste motto!! Bundi heeft (wonder boven wonder) ook weer een geweldig fort/paleis! Dus op een dakterras met een biertje, uitzicht op het fort, de adrenaline laten zakken na deze helse rit!

En dan is het tijd voor het National Park Ranthambore! Hier kunnen we tijgers zien met veel geluk! Wel eerst 's ochtends om 4 uur uit je nest om ergens in een rij te gaan staan (de logica is hier even ver te zoeken..), maar dan heb je kaartjes en kan je in een open wagen de wildernis in. Na wat krokodillen, apen, zwijnen, herten, ijsvogels, gieren, wat afdrukken van tijgers in het zand!!! En dan lang wachten, geen hoop meer op een tijger, maar de trip was toch gaaf. Op de weg terug een jeep met mensen die wild zwaaien, en daar gingen we! Vol gas naar een andere plek!! En ja hoor: EEN TIJGER!! Wat een gaaf beest!! En erg dichtbij, een paar meter van onze wagen. Echt zo mooi...en heel rustig liep dit mooie schepsel weg van ons, zodat we nog wat foto’s konden maken en vooral met onze eigen ogen konden kijken naar dit exemplaar!

Dus helemaal voldaan weer op pad! De Taj Mahal is ons volgende doel. Maar Agra (de stad waar dit wereldwonder staat) schijnt niet veel aan te zijn. Dus slapen we een uur voor Agra, in Fatehpur Sikri. Een heel rustig stadje/dorp, waar we lekker wat eten op straat en alvast een bedankje kopen voor Shakir: Whisky! We bekijken de moskee die hier staat, de grootste van...India (en misschien wel Azie..we horen verschillende verhalen ;-)!). En dan de TAJ! Die moeten we toch wel gezien hebben vinden we! Hoewel er ook mensen zijn die dat niet vinden. Wij vonden het een gaaf bouwwerk, wel een beetje druk, zoals verwacht. Maar mooi om te zien! Toch een icoon van India! Een paleisje.

Hierna namen we afscheid van Shakir en werden we op de trein gezet naar Varanasi. Het station was al een leuke ervaring met veel publiek. Blijbaar waren we erg interessant. Ook in de trein nog veel gestaar, maar na ongeveer 11 uur kwamen toch heel soepel aan in Varanasi. Zo ongeveer de heiligste plek van India langs de Ganges. Dit is de plek de hindu’s gecremeerd willen worden. Ze geloven dat als je hier gecremeerd wordt, je gelijk naar de hemel gaat zonder te reincarneren. De ultieme laatste gang dus van een hindu. We zitten aan een leuk hotel aan de rivier (in de rook van de 24/7 crematies), waar we een paar dagen hebben om dit bijzondere stadje en alle rituelen te zien. Er zijn echt 1001 dingen te zien aan de rivier, teveel om te noemen. De foto’s zeggen waarschijnlijk genoeg.

Daarna weer een fijne lange treinreis terug naar Delhi om Thijs op het vliegtuig te zetten. Was supergezellig om even samen te reizen, maar hij gaat verder naar het oosten: Thailand en wij gaan verder naar het westen in India om een stukje woestijn te zien. Dit keer regelen we zelf de treinkaarten, die toch echt gewoon op het station te koop zijn! We gaan eerst naar Jodhpur, een stadje op 10 uur treinen van Delhi. Een fijn stadje, waar je lekker rustig door de steegjes kan lopen om de sfeer te proeven/ruiken. Het paleis hier bewonderd en weer een fort! Maar wel 1 van de mooiste die we tot nu toe gezien hebben. Met mooie kamers, gekleurd glas en de meeste versierselen. Heel gaaf! Hier kregen we echt het sprookjesgevoel van India. Van Jodhpur door naar Jaisalmer. De woestijnstad in het westen van Rajasthan. Hier draait alles om de kamelensafari. Dus dat doen we! 3 dagen hobbelen op een kameel en 2 nachten in de woestijn slapen lijkt ons fantastisch! Helaas liep het even iets anders. De eerste dag was leuk, hobbeldehobbel, rustig aan op 2 kamelen en een gids en een kamelenjongen: Summir en Nepa. We hebben lieve kamelen en na 1,5 uur stoppen we al voor een lange break (van 4 uur!!! Hoelang heeft een kameel nodig om bij te komen...Nou ja, van ons op hun rug..misschien is 4 uur wel schappelijk...). We eten heerlijk, onze gids kan geweldig koken op een houtvuurtje en met wat simpele ingredienten. We kaarten wat en dan stappen we weer op onze kameel. Na ongeveer een uur, zijn we bij onze slaapplek. Al een stukje in de duinen, wat het echte woestijngevoel geeft. Mooie zonsondergang, we maken ons bedje klaar in het zand en zitten met een biertje gezellig om het vuur. De sterren zijn goed te zien, dit is wel echt heel leuk! Tim helpt gezellig met het hout op het vuur gooien en daarbij ontmoet hij een leuke woestijnbewoner: de schorpioen! Deze vond het geen goed plan dat Tim aan z’n huisje zat dus hij steekt van zich af. Tim weet nu dat dat megaveel pijn doet...Onze gids strooit er wat suiker op en Nepa vermoord de schorpioen met z’n slipper...zo doen we dat in de woestijn!! Maar wij onwetende westerlingen denken alleen maar: schorpioen=giftig en soms zelfs dodelijk...Dus we gaan het niet afwachten en willen naar het ziekenhuis. Na een leuke jeeprit door het zand zijn we dus na 1 dag alweer terug in Jaisalmer...In het ziekenhuis een leuke dokter die Tim 3 spuiten in z’n bil geeft en het gaat gelukkig weer beter. De schorpioen mee naar het ziekenhuis, dokter zegt: niet giftig. Pff...gelukkig maar!! Zo, dat was spannend. Wat doen we? Terug de woestijn in? Hmm..we slapen niet echt lekker waarschijnlijk nu, dus we laten het er maar bij. In deze stad is (je raadt het al..) een fort! Wel een heel gaaf fort, waar mensen wonen, winkeltjes zijn, restaurantjes, hotels etc. Dus we vermaken ons hier wel. We zitten in een leuk hotel met uitzicht op het fort. Hier bieden ze ook nog een tripje aan naar duinen in de buurt, waar het blijkbaar gaaf is om de zonsondergang te zien. Dat klinkt nog wel leuk. We proberen wat mensen mee te krijgen om het wat goedkoper te maken (ja, we blijven low-budget reizen...) en erg toevallig komen we hier een jongen uit Wierden tegen met z’n vriendin, Jitze en Myrthe! Ontzettend leuk! Wat biertjes inslaan en gaan! Dat werd dus verrassend genoeg een hele leuke dag, met toch nog wat kamelen, woestijn en gezelligheid! Ongelovelijk hoe klein de wereld is.

Na Jaisalmer weer in de trein naar Delhi, dit keer 18 uur in de trein. Echt prima te doen! Fijne manier om hier te reizen! En dat was India voor nu. Een veel te groot land om in 1 keer te zien. Dus we moeten terugkomen en dat doen we graag! Een spiritueel, mooi, gek, bijzonder, kleurrijk, vies en lekker land! We houden ervan!

Nu door naar onze volgende stops op weg naar huis: Dubai, om even flink contrast met India te zien, Marokko, om nog even te surfen en te genieten van wat zon en dan nog Londen, om wat vrienden te bezoeken en vast in de kerststemming te komen!!

Picasalink:

• 12 December 2012 - 22:13

Ria En Bernard:

Beste Ellenoor en beste Tim,
    Incredibel travel. Niet te geloven, wat een scala aan impressies en belevenissen. Ook de komende dagen, waar het aftellen is begonnen, zijn nog hectisch met Dubai, Marokko en Londen om vervolgens terug te keren naar Schiphol. Het is voor ons nu te overzien, maar voor jullie flitsen de dagen van 12-12 tot en 23-12 voorbij. Een behouden reis zonder hobbels en een prachtig weerzien in eigen land.
    Met hartelijke groeten,
    RIA en Bernard.

• 13 December 2012 - 10:44

Opa Nol:

Ik zie het alweer aan de foto's: het is maar goed dat opa Nol in Australië op bezoek is geweest en niet in India, want opa kan niet tegen chaos haha. Lees ik trouwens goed dat Tim een baan heeft geregeld (ik neem aan voor als jullie thuiskomen?). Gefeliciteerd!

• 13 December 2012 - 23:06

Bert:

Uhmmmm neem je die Schorpioen gedroogd mee naar huis?
    Krijg jij nog het knipperlicht van mijn scooter!!

Sjeeezz wat een 1001 nacht verhalen.

Genietze in Dubai

Gr. Bert&Chantal, Jesse

• 16 December 2012 - 07:42

Tie En Es:

Wat een mooi reisverslag weer & de foto's zijn briljant!
    Wat een cultuur hebben jullie gesnoven, en tussen alle
    bedrijven door ook nog even de baan geregeld, te gek!
    Gefeliciteerd ermee en nog veel plezier met de laatste tripjes.

Cheers!