Out and Back! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Out and Back! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Out and Back!

Door: ellenoorentim

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

08 Juni 2012 | Australië, Alice Springs

Out and Back!

Zijn we weer! Na nog meer avonturen, is het weer tijd om jullie hiervan op de hoogte te brengen. Sorry alvast voor het te lange verhaal...Je kunt ook meteen overschakelen naar de foto's via de link hieronder! Op 10 mei vertrokken we met de trein vanuit Adelaide naar Perth. Er zijn maar een paar echte treinreizen die ertoe doen in Australie, dit is er 1 van! Natuurlijk is het nog mooier om al in Sydney in te stappen, maar dat was een beetje teveel gedoe... Dus pakken we nu het halve continent in de breedte met dit stukje! En een paar staten die we nog niet gehad hebben. We hadden natuurlijk de goedkoopste stoelen geboekt met backpackerkorting en zaten in een warme, stinkende coupe met teveel mensen (vandaar ook de stank...). Maar goed, als je goedkoop wilt reizen, moet je concessies doen! Wel wat extra betaald om in de 'loungecoupe' te mogen zitten...Heel relaxed! Zo, ons tripje van ongeveer 40 uur kan beginnen! We vertrekken 's avonds, dus meteen al geen uitzicht...dus lekker loungen en beetje eten, drinken...je kent het wel! Zo laat mogelijk gaan slapen, want dat moest in die stoelen gebeuren. De lounge is helaas niet bedoeld om in slaap te vallen... Dus na een moeilijk nachtje, op de grond, half op de stoel, woelen, draaien en kreunen toch nog een paar uurtjes slaap gepakt...Volgende ochtend wakker door de zonsopkomst in de woestijn, GAAF!! En na een paar minuten bleek dat het uitzicht niet zou veranderen, dus in slaap vallen mocht weer. Heerlijk! Dat lukt ons wel, met de trein reizen! Al genoeg ervaring opgedaan in NL natuurlijk, maar Groningen-Nijmegen is toch echt een peuleschil vergeleken met deze route! Het is na de Trans Siberie Express, de langste treinreis ter wereld...

Reis was te gek, ondertussen in 2 plaatsjes uitgestapt om het woestijnleven even te voelen. Lekker warm! En 12 mei waren we dan in Perth! Western Australia! Leuke stad! Voelde Europees aan, met mooie gebouwen en beetje studentikoos. Voelden ons al snel thuis dus! Slippers konden weer aan en de stad verkend! Via onze grote vriend Klaas B. hadden we connecties hier, Arnout M. woont hier en we hebben een paar gezellige dagen met hem en zijn betere wederhelft doorgebracht en we konden bij ze couchsurfen! Helemaal super! We hadden 5 dagen: dagje Fremantle, net onder Perth. Erg leuke plek, met gezellige kroegen! Dagje Rottnest Island, eilandje verkennen in de zon. Heerlijk relaxed en socializen met plaatselijk wildlife: Quokka's. Door een Nederlandse ontdekker een tijdje geleden als 'ratten' aangezien, vandaar 'rottnest-rottenest'. Wat een historie weer! Maar eigenlijk zijn het schattige buideldieren, zoals je op de foto's kunt zien! Dagje strand, want dat hebben we al zolang niet gezien ;)!

17 mei vlogen we van Perth naar Alice Springs, Northern Territory! Weer een gaaf vooruitzicht, Uluru zien! De gigantische monoliet in het hart van het land! Spirituele plek voor de Aboriginals en daarom ook 1 van de weinige echte culturele plekken die je kunt bezoeken in Australie, vinden wij... Maar eerst een nieuw avontuur: een andere bus! We kunnen niet anders dan er eentje huren..dus gaan het doen met een Wicked Camper. Dachten een 4wd, maar dat bleek afzetterij, dus we gaan voor een 2wd! No problem, gewoon wat geld terug! Hier ook 5 dagen om rond te rijden. De omgeving is erg mooi. Geen platte woestijn en zand, maar veel begroeiing en mooie bergruggen/rotsformaties! En de enige, echte 'canyon' van het land. Dus veel te zien. Eerst naar het westen van Alice Springs (wat trouwens een erg lelijk stadjes is, hoef je niet naartoe als je de keuze ooit hebt!), verschillende bergspleten gezien waar beekjes tussendoor stromen. Hoge, oranje rotsen. Erg ruig landschap. Veel eucalyptussen overal. Onderweg een dingo gezien! Heel gaaf, zag er echt uit als een lieve hond...maar ze zijn wild en kunnen gevaarlijk zijn. Dus van een afstandje naar gegluurd! En veel adelaars die langs de kant van de weg een lekker maaltje vinden in 'roadkill', kangoeroes e.d. Hele grote beesten, gaaf om te zien als ze wegvliegen! (de adelaars, niet de kangoeroes...)
Na een paar dagen honderden kilometers rijden, vaak tanken (met belachelijke benzineprijzen natuurlijk!), gingen we de laatste dag naar Uluru! We konden deze rots natuurlijk al van een afstand zien. 350 meter hoog (zo uit ons hoofd...) en 3,6 km lang! En om Uluru staat niet veel wat erop lijkt, dus erg indrukwekkend!! Ongeveer 30 km ernaast staat Kata Tjuta. Ook indrukwekkende rotsen, met meer vormen. We hebben een dag rondgelopen op beide plekken. Vooral bij Uluru was veel te zien. Het lijkt van veraf 1 grote rots, maar als je erlangs loopt, zie je grotten, rotstekeningen, soort vijvertjes (bizar, midden in de woestijn..maar echt waar! Sommige permanent, andere tijdelijk). Het was echt zo mooi om te zien allemaal! We merkten ook dat de Aboriginalcultuur hier meer gerespecteerd wordt. De Aboriginals maken meer deel uit van de samenleving en rondom Uluru word je steeds geinformeerd over de historie en wat deze plekken nog steeds betekenen voor ze. Lastig onderwerp als je met Australiers praat, lang niet iedereen zien de Aboriginals als gelijken.
Wij vonden dit reisje in deze omgeving in ieder geval zoveel toevoegen aan de hele Australie ervaring, hadden we niet willen missen!

Na bijna 2000 km rijden rondom Alice Springs en Uluru, is het tijd om terug te gaan. (het ligt allemaal niet naast elkaar...) We vliegen naar Adelaide en halen onze geliefde bus weer op. Nog heel en droog van binnen! En het regent constant hier...hmmm...We hebben ongeveer 2 weken om terug naar Melbourne te rijden: door de woestijn dan maar!! Dus op pad naar Broken Hill, want onze lieve vriend Lauris T. heeft speciaal een aanvraag gedaan om deze plek te bezoeken en een foto te maken. Nou, dan moet dat dus ook! Rijden we graag een paar honderd km voor om! In Broken Hill en Silverton (wat ernaast ligt) is namelijk de beste actiefilm ooit opgenomen: Mad Max 2!!! Aangezien Ellenoor die film nog nooit gezien heeft, moeten we het met eigen ogen maar gaan bekijken! Tim deelt echter de passie met Lauris en heeft andere gevoelens bij het zien van de auto's uit de film en de plekken waar een truck is gecrashed en waar onze fijne Mel G. gefilmd is bij de Mundi Mundi Lookout (waar het zo plat is dat je de ronding van de aarde kunt zien!! Amazing..!) Hier ook maar een mijn bezocht, dat is ook HET ding van Broken Hill. En door naar Mildura, langs de Murray River geslapen. Mooie plek! En vanaf daar met tussenstops naar Melbourne. Terug in de regen! 1 dagje in de regen en deze dag moesten we ook onze tas pakken voor Indonesie, handig! Haha! Een gezellig etentje bij Eva & Grant en toen begon het zo ongeveer te stormen! Hoog tijd dus om Australie even te verlaten! We hebben de bus bij onze appelboer gestald en vlogen dinsdag 5 juni naar Bali! Indonesische avonturen volgen...Tot die tijd kunnen jullie genieten van deze foto's!

Liefs van ons xx

Picasalink: https://picasaweb.google.com/113196506260535794132/WaarbenjijOutAndBack

• 08 Juni 2012 - 06:50

Olaf B.:

Hé Ellenoor en Tim,

Trouw lees ik elke keer jullie mooie verhalen maar ik heb geloof nog nooit een reactie achter gelaten.

Heerlijk om te lezen hoe jullie aan het rondreizen zijn! Ook de foto´s met de leuke onderschriften zijn geweldig. Las bij zo´n foto dat jullie gelukkig ook nog tijd hebben om op vakantie te gaan, hahaha!

Voor jullie zal dat misschien zo voelen maar ik denk daar vanachter mijn bureau toch iets anders over.....

Geniet nog lekker en tot over een maandje of 6 (?).

Groet Olaf

• 08 Juni 2012 - 09:11

Ria En Bernard:

Lieve Ellenoor en Tim,
    Het blijft boeien : vele ervaringen en ontelbare impressies. Niet te bedenken en je waant bijna, dat dit een spannende film is, wanneer je dit reisverslag leest over Silverton met Mad Mad. Jullie doen er weer een schepje bovenop met het bezoek aan Indonesië met de droomwereld van Bali.
    Met hartelijke groeten,
    Ria en Bernard

• 08 Juni 2012 - 10:03

Jannie:

Lieverds,
    Mooie foto's, mooi verhaal! Altijd weer heerlijk genieten (en lekker soggen;))! Zag dat er hoogstaande literatuur in de trein werd gelezen! Fijn dat jullie ook je intellectuele vermogens zo op peil houden! Nu op naar Bali! Heerlijk! En terecht, als het winter wordt moet je de zon op zoeken! Enjoy!
    Dikke kusss!

• 08 Juni 2012 - 11:13

Bert:

ow is het al 7:00 uur tijd om aan het werk te gaan.........
    of zal ik nog even blijven doorlezen in dit Indyana Jones avonturen verhaal.

Zet hem op en genietze.

mvg Bert

• 08 Juni 2012 - 11:31

Betere Wederhelften:

Hi Mates,

We waren al erg benieuwd naar jullie ervaringen in Uluru. Wat een fantastische foto's!! Ongelooflijk mooi. (vooral die bruine bank maakt indruk ;).

Veel plezier in Indonesië!
    Gr, Tie en Es

• 08 Juni 2012 - 11:32

Betere Wederhelften2:

PS: joey leeft nog steeds, drinkt stevig pils maar verder alles in orde!

• 09 Juni 2012 - 18:27

Lau,mau En Kids:

het was weer geweldig om het mooie reis verslag te lezen en de geweldige foto`s te zien!
    indiana jones is dr niets bij!!
    we kijken uit naar de verhalen over Indonesië!
    dikke kus!!

• 10 Juni 2012 - 10:48

Klaas En Juul:

Super mooi foto's weer!! We zien dat jullie alweer een nieuw verhaaltje hebben gepost over Bali, dus gaan even verder met lezen!!!

Tot zo ;-)

xx