Sydney, Canberra en Melbourne. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Sydney, Canberra en Melbourne. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Sydney, Canberra en Melbourne.

Door: ellenoorentim

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

21 Januari 2012 | Australië, Sydney

Rije, rije, rije in een wagentje...

Waar waren we gebleven...Oh ja: laatste dagen Byron Bay en onderweg naar Melbourne. Liep weer even wat anders dan gepland! Toen we nog wat mensen in Byron zagen die ook op het festival waren, was daar een eigenaresse bij van een leuk winkeltje. Op het festival al gezellig mee gekletst en toen ze hoorde dat we na Nieuw-Zeeland willen werken zei ze dat Ellenoor misschien wel iets voor haar kon betekenen! In Byron telefoonnummers uitgewisseld en 's avonds kregen we meteen een sms of Ellenoor de volgende dag even kon werken in het kleine, nieuwe winkeltje in Byron! Natuurlijk kan dat! Dus toch nog een dagje Byron eraan vastgeknoopt! Wat geld verdiend, ervaring rijker en kans op een baantje! Erg leuk hoe de dingen dan lopen!

's Avonds toch echt gaan rijden. Een mooie plek (gratis ;)) gevonden om te slapen. Hier zagen we de volgende ochtend een kangoeroe behoorlijk dichtbij staan met een joey in de buidel!! Het blijft gaaf om ze te zien!

Langs de kust kwamen we langs Yamba, dat bekend staat om de goede surfplek. Australiërs gaan hierheen als ze vrij zijn om deze golven te pakken. Hier kwam ook een groepje pelikanen voorbij, wat een fijn land met gekke beesten is dit toch! Verderop richting Grafton even wat boodschappen doen en een rondje door het centrum. Weer op de snelweg (waar je 110 km per uur mag rijden en wij dus max. 80 konden...) werden we aangehouden door de politie. 'Why are you driving so slow in front of that truck?' (er reed namelijk een dikke vrachtwagen strak achter ons die in wilde halen...) Uh...omdat we niet harder kunnen... Ok, was te begrijpen. Toch maar even een check of alles geregeld is qua registratie etc. En een alcoholtestje. De hele mikmak! Natuurlijk klopte het allemaal, wij zijn nette wereldburgers en we konden verder!

Weer een mooi benzinestation gevonden waar we mochten slapen en ook hier kwamen de kangoeroes uit de bossen. Ongeveer 6-7 kangoeroes met jong hopten rustig heen en weer om te eten. We konden erg dichtbij komen en ze even rustig bewonderen.

Richting Woolgoolga, in de Lonely stond dat hier een mooie Indiaase tempel staat. We kwamen eerst lang een gave look out. Rotsen in de zee waar allemaal kleine badjes waren ontstaan, dus even een 'duikje' genomen in dit natuurlijke bad! Heerlijk! De tempel ook nog gezien, geweldig! Wat moet India mooi zijn als het vol staat met dit soort gebouwen. Verder richting Coffs Harbour. Van onze vrienden uit Duitsland begrepen we dat ze hier waren om te werken en ze stonden zelf bij Aanuka Beach. Dus meteen naar het strand gereden. Mooie golven dus het water in! In het water kwamen we Lukas tegen! Dus gezellig bijgekletst en later even gekeken bij Lukas en Adriaan terwijl ze aan het werk waren op de kermis! Dit was wel weer een fijn plekje dus de volgende dag ook lekker bij het strand gebleven.

Verder naar het zuiden langs meren, heuvels en de zee. Gestopt bij Seal Rocks, een mooie plek, waar een vuurtoren staat en bekend staat om geweldige rotsen. Een kleine hike naar boven, waarbij we 2 uilen zagen zitten in een boom en we hadden inderdaad prachtige uitzichten! Het is alweer een tijdje flink warm dus deze nacht was het tijd voor keiharde bliksem en donder! Het onweer barstte los en heeft even flink doorgezet door de nacht.
9 Januari was het tijd voor Sydney!! Maar eerst langs Newcastle, waar Fort Scratchly staat. Dus even wat geschiedenisles tussendoor, weten we ook weer wat meer over de Japanse aanslagen op Australië met een submarine! En ook nog even naar Aboriginaltekeningen in een rots gekeken verderop. Blijft speciaal...

SYDNEY! De wegen worden breder, de auto's vermenigvuldigen zich in rap tempo en je bent meteen de weg kwijt! Welkom in Sydney! Neemt niet weg dat je rustig verder kunt rijden en kunt parkeren, stukje loopt en vanzelf in een mooi park terecht komt met spectaculair uitzicht op het Opera House en de Harbour Bridge!! Wauw! Echt te gek om dit in het echt te zien! Dit is toch wel wat staat voor Australië, zo'n bekend gebouw. Erg gaaf! Helaas nu geen tijd om verder door de stad te slenteren dus zoeken naar de uitgang van deze stad en naar onze slaapplaats.
Van Sydney naar Canberra: Hoofdstad van Australië! Via Kiama, waar een blowhole te zien is en Gerringong, waar Tim nog even gesurft heeft en Ellenoor hier foto's van moest maken :). Uiteindelijk in Kangaroo Valley aangekomen. Een heuvelachtig landschap waar gegarandeerd wombats moeten zitten. En ze hadden gelijk!!! Helaas was de eerste die we zagen weer dood langs de kant van de weg. De gratis camping waarvan we gehoord hadden was geweldig!!! Echt in de middle of nowhere, maar eenmaal daar waren er veel mensen! Het terrein was ongeveer 2,5 km lang, dus de mensen zag je bijna niet. Bij schemer kwamen de wombats en kangoeroes tevoorschijn! Wat mooi om ze te zien!! Rustig eten en rondlopen over de heuvels, we sliepen eigenlijk gewoon in hun 'huis'. En dat hebben we geweten! Toen we na een prachtige maansopkomst lekker gingen slapen hoorden we al snel een bonk. Daarna wat gesnuf onder de motor en vervolgens ging de hele bus heen en weer!!! Stond dus de één na de andere wombat met z'n rug tegen onze bus aan te schuren! En dat ging zo ongeveer de hele nacht door, haha!! Prettige kennismaking!

Volgende dag naar Canberra via Fitzroy Falls, dus watervalletje gezien, kleine hike erbij. En in Goulburn naar de Big Merino. Deze omgeving leeft van de wol en ter ere van het schaap, dit mooie beeldje gemaakt (waar je in kon lopen en klimmen!). Soort van look out, dus ook even meegepakt! Het waaide hard en het was best koud dus naar Canberra! Omdat het geen lekker weer was, besloten we onszelf te verwennen en naar de film te gaan! Dus heerlijk Sherlock Holmes gekeken en slapen!

Canberra wordt door veel mensen overgeslagen omdat het zo middenin het 'niets' ligt, de meeste mensen kiezen voor Sydney en/of Melbourne en gaan dan via de kust naar de andere stad. De kortste weg is echter via Canberra, daarom zijn we hier. Maar nu we er toch zijn, kunnen we net zo goed iets van de stad zien! Dus hebben we een dagje toeristisch gedaan in de hoofdstad! Dit betekent: eerst een look out! Waar we de hele stad konden zien, ontbijtje op dit punt was een goed idee! Australian War Memorial, erg mooi monument voor de gevallen soldaten tijdens alle oorlogen op de wereld zo ongeveer. Het National Museum of Australië, gratis en te gek! Erg veel tentoonstellingen, filmpjes, materiaal over dit land, de historie en de bevolking. Capital Hill, Parliament House, waar we erg gemakkelijk binnen konden komen en in de verschillende ruimtes mochten kijken waar de senators en prime minister werken. Interessant! Nog even naar de National Library waar een tentoonstelling te bewonderen was: Handwritten. Allemaal geschreven stukken van de 'groten der aarde': Einstein, Markx, Cook, Darwin, Mozart, Bach, Mahler, Newton, Leeuwenhoek, Galileo...en nog vele anderen! Weer iets heel bijzonders om te zien!

En weer rijden, rijden...

Uiteindelijk op 15 januari aangekomen in Melbourne. Eerst de stad ingereden, na een tijdje besloten we net buiten het centrum te parkeren en met de trein het centrum in te gaan: goed plan! Helemaal omdat het zondag was en het treinkaartje goedkoop was deze dag! Lang leven de Sunday Saver! In de stad kwamen we er al snel achter dat de Australian Open de 16e begint!! Wat te gek! We houden allebei van tennis en besloten even naar het terrein te gaan, daar kwamen we erachter dat Nadal en Federer allebei moeten spelen maandag. We hebben ook met kennissen in Melbourne afgesproken, dus even afstemmen wat de plannen zijn! Het was een hete dag in de stad, even shoppen en in de zon liggen. Rond etenstijd richting Eva en Grant, die op onze bus willen passen voor de komende 2 maanden. Een heerlijk BBQ stond op ons te wachten en een erg gezellige avond met kampvuur.

16 januari: Australian Open!! We besloten al snel naar Nadal te gaan kijken! Maar eerst even een stukje omgeving van Melbourne zien met Eva en haar dochters. Erg veel wijngaarden en heuvels, net Frankrijk of Italië. Een superhete dag, 35 graden. Met de trein naar de stad, Nadal speelde rond 17.00u, eerst nog wat rondlopen op het grote terrein waar het allemaal speelt. Wat tennissers uit Nederland gezien en de sfeer even geproeft. Uiteindelijk Nadal! De eerste ronde, dus wat iedereen al verwachtte: Nadal veegt 'wie dan ook' van de baan. Heel stoer om hier een keer bij te zijn! En een supereinde van onze Australiëreis tot nu toe! Want deze nacht staan we vroeg op, met de trein naar het vliegveld en Nieuw-Zeeland here we come!!!

xx

PS: we zijn nu dus even niet meer op onze Australische nummers bereikbaar.

Picasalink:

Tot in Nieuw Zeeland!

• 21 Januari 2012 - 10:26

Jannie:

Er blijft altijd een lach op mijn gezicht achter, na het lezen van jullie verhalen! Wat maken jullie toch mooie dingen mee en wat zijn jullie toch prachtige levensgenieters! Mis jullie! Have fun in New Zealand!! xx Jans

• 21 Januari 2012 - 12:45

Ria En Bernard:

Lieve Ellenoor en Tim,
    Het grote nieuws van de Australian Open hebben we al gehoord. Ellenoor en Tim vuren Rafael Nadal aan en ondersteunen hem naar de overwining in Melbourne. Een prachtige afsluiting van het eerste deel van jullie imposante bezoek aan Australië, Kennelijk is de Down Under daardoor even aan jullie voorbij gegaan. De Nederlandse cyclingteams Rabobank en Vacansoleil doen mee aan deze eerste krachtmeting van 2012.
    De ronde van Nieuw Zeeland hebben we nog niet ontwaart op de internationale wielerkalender. Bij ontdekking melden we dit gelijk.
    Bij de Australische ploeg GreenEDGE rijden ook de Nederlanders Pieter Weening, Sebastian Langeveld en Jens Mourits. Houden jullie onze jongens even in de gaten aan de andere kant van de wereld. Wij nemen deze kant voor onze rekening.
    Eveneens een wonderschone tocht in Nieuw Zeeland gewenst. We lezen met plezier over jullie rijke ervaringen en vele belevenissen, waarbij je mooie impressies opdoet.
    Ria en Bernard

• 21 Januari 2012 - 13:55

Klaas:

Het lijkt wel of jullie verhalen steeds langer worden, terwijl jullie eigenlijk in eerste instantie helemaal geen site bij wilden houden... Maar ik neem er met alle plezier iets langer de tijd voor hoor, dus blijf vooral schrijven!!!!!

Goede reis naar en door Nieuw Zeeland en probeer ons hier in NL maar weer te verrassen met jullie verhalen EN foto's!!!

xx Klaas

• 25 Januari 2012 - 04:52

Tim:

De verhalen worden inderdaad iets langer, daarom hebben we ons volgende verhaaltje over het telefoonnummer ook heel kort gehouden...