Feestdagen in Aussieland! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Feestdagen in Aussieland! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Aussieland!

Door: ellenoorentim

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

04 Januari 2012 | Australië, Byron Bay

Allereerst: Een heel gelukkig 2012 voor jullie allemaal!!! Goede feestdagen gehad?

Wij waren natuurlijk goed voorbereid op Kerst: kerstboom in de bus, kerstversiering, lampjes, muziekje erbij...wat wil je nog meer? Nou, aangezien het ons niet echt op en top feestelijk leek om op een parkeerplaats Kerst te vieren, besloten we het anders aan te pakken! We bedachten spontaan om misschien naar Fiji te gaan! Dat was best een goed plan dachten we! En behoorlijk last-minute, dus dat moet goedkoop zijn! Wij naar een travelagency die ons meteen uit de droom hielp..Binnen 2 dagen naar Fiji? Vergeet het maar, onmogelijk om nog een vlucht en accomodatie te krijgen...Hmm..

Oke, plan B, want we zijn flexibel ;):
-Accomodatie: een camping geboekt in Byron Bay! Dat voelt nu toch een beetje als thuis na 6 weken. Gelukkig konden we nog een plekje krijgen op een A-locatie camping. Aan het strand, 100 meter lopen naar het centrum van Byron.

-Alcohol: Grolsch in de aanbieding! Need to say more?

-Diner: Nu nog iets kalkoenerigs om te eten of zoiets... Een leuk restaurantje gevonden voor Kerstavond tijdens zonsondergang, ook aan het strand (tja, nu we hier toch zijn!) en op loopafstand van de camping dus alcoholproof! Geen kalkoen, wel zwaardvis. Heerlijk!

-Kerstverhaal: Waarom vieren we ook alweer Kerst? Omdat Ellenoor niet zonder het Kerstverhaal kan, een idyllisch kerkje opgezocht waar we naartoe kunnen. St. Paul's in Byron had een nachtmis om 23.30u. Perfect! Erg mooi, veel kaarsjes, mooie kerstliedjes, knus kerkje, kerstgevoel ten top!

-1e Kerstdag: doorbrengen met familie...uh..dat gaat niet dit jaar, vrienden dan? Ook lastig zo ver weg...Nieuwe vrienden? Ja, daar waren ze weer: Edu en Robin! Dat was erg gezellig! Op het laatste moment nog even bedacht om deze dag samen te vieren bij Watego's Beach. Alles uit de koeltas en bierdoos gedeeld en dat werd bij elkaar een heerlijk feestmaal + SKYradio muziek van Robin! Geniaal, meegenomen met boxjes, werd een gedenkwaardige dag, avond en nacht! Want na de hele dag hapjes eten en borrelen, bbq aan, duikje in het heldere blauwe water...besloten om samen naar onze camping te gaan. Dus de nieuwe vrienden achterin de bus gegooid en op de camping verder met dit gezellige tafereel. Drank was al snel op...dus moesten Tim en Robin 'even' terug naar Watego's (bus van de jongens) om meer te halen..! Too easy! Later sloten Thyrsa en Patricia (onze buren op de camping) zich ook bij ons aan en er was ook nog een dronken Engelsman...Na een tijdje het gelal van deze nieuwe vriend aangehoord te hebben, besloot de securitymeneer dat het tijd werd dat we naar het strand verplaatsten. Oke, no worries!!! Het werd nog een lange avond, nacht...Met mooie gitaarmuziek van Ro, diepgaande gesprekken, een nachtelijke duik van de drie nieuwe vrienden, veel gezang, wat streakgedrag...En het onvermijdelijke moment om naar bed te gaan...Het was een mooie dag...

-2e Kerstdag: Na dit ontzettend goed geslaagde plan B was het op deze dag tijd voor balans en bezinning. Tim heeft deze daarom vooral liggend doorgebracht. Ontbijten bij Watego's, wakker worden met Edu en Robin met het mooie uitzicht van de oceaan. Restjes opmaken van Kerst, het was net als thuis! Zoals in ons vorige verhaal al aangeslingerd, het Woodford Folk Festival...Dat was onze volgende bestemming, want we zijn aangenomen voor de baan als 'sleeper'! Was te verwachten, want daar zijn we erg goed in! Tim heeft zo ongeveer de hele dag al besteed aan de voorbereiding op dit zware werk. Wat een toewijding!

Dus afscheid genomen van Edu en Ro! En rijden richting Woodford, noord-westen van Brisbane. Geen idee wat we moesten verwachten van het festival. Daar aangekomen bleek het behoorlijk groot te zijn. Nog ergens vlakbij de General Store (supermarkt voor het festival) een plekje voor de bus gevonden. Kennis gemaakt met Yaz en Tom (managers van de winkel) en het festivalterrein bekeken. Erg gezellig! Veel kraampjes met eten, winkeltjes en tussendoor verschillende podia. Groot en klein voor elk soort muziek. Het festival was op een plek in de heuvels, beekjes hier en daar, vijvers, veel groen. Ook een natuurlijk amphitheater waar het hoofdpodium nu stond. Erg gaaf om te zien! Dit gebied is oorspronkelijk van de Aboriginals (zoals heel Australië...). De plek van het amphitheater is een heilige plek voor hen. Gedurende het festival kwamen er steeds verschillende dingen terug van de Aboriginals. Muziek, kunst, verhalen. Erg mooi om te merken dat de mensen die hier komen, positief tegenover deze mensen staan en erkennen dat zij de oorspronkelijke bewoners zijn van dit land, respect hebben voor Aboriginals. Iets wat we jammer genoeg niet overal zien in Australië.

Het werk ging ons bijzonder goed af, we hebben zelf overgewerkt elke dag en we wilden soms ook wel eerder beginnen...Maar dat kon helaas niet. Het enige nadeel was dat we ons werk wel mee naar huis namen...De managers waren trots op ons, we deden ons werk goed en waren verantwoordelijk! We moesten om 23.15u beginnen: bus naar de winkel, matras eruit, deken/kussen mee en op de grond van de winkel beginnen met werken! De koelkasten bleven 's nachts gemoedelijk zoemen en het licht bleef aan. En om 5.30u moesten we stoppen met werken, dus spullen weer in de bus en naar ons plekje op de camping (100 meter verderop) om nog een beetje over te werken! Rond 9.00u werden we vaak weer wakker door de brandende zon op de bus. Ontbijtje en naar het festival! Omdat we niemand van de line-up kenden, was het heerlijk relaxt om rond te lopen. Als iets lekker klonk, bleven we staan en anders liepen we door. Zo hebben we een aantal leuke bands ontdekt! En op een avond was het zo ontzettend druk dat we ook maar bleven hangen op die plek (amphi). Kwam Gotye, aangekondigd met: ze hebben een nummer 1 hit in Nederland! (wie? geen idee...!) Maar na een paar nummers herkenden we de sound en kwam de nummer 1: Somebody that I used to know! Woehoe!! Erg gaaf! Een erg goede band ook!

Het festival is al zo'n 25 jaar oud en bijna elk jaar regent het, waardoor het overal een modderbende wordt...Dit jaar was uitzonderlijk droog! En heet! De eerste 2 dagen viel er 1 bui per dag, daarna was het meteen weer lekker. Dus we hadden geluk! Dit festival wordt bijna niet door backpackers en toeristen bezocht. Het is een echt Australisch fenomeen, erg leuk dus dat we dit ook weer konden meemaken!

Omdat er zoveel eettentjes waren, besloten we de noodles even links te laten liggen en ons te verdiepen in deze wereldse lekkernijen! De eerste avond hebben we al Kurtosh gehad, een Hongaarse broodrol met een dipje. Echt jammie!! Dus nog vaak terug naar deze zaak. Verder Tibetaans, Israelisch, Duits (bratwurst!), Griekse yoghurt EN poffertjes gehad! Net niet zoals we het in Nederland gewend zijn...maar we nemen er genoegen mee, haha!

Met oud en nieuw moesten we eigenlijk ook 'werken'. Het leek ons niet echt leuk om het aftellen en proosten tussen de koelkasten, chips en aanstekers te doen...Gelukkig waren Yaz en Tom erg relaxt en konden we deze nacht later komen! Eerst de zonsondergang op de Hilltop bekijken, hier staan ook grote letters: Woodfordia, zoals Hollywood het ook heeft in de bergen (BIJNA hetzelfde!). We wilden op de gezelligste, drukste plek zijn voor het middernachtmoment. Dus zijn we richting het Amphi gegaan. Eerst wat poffertjes, voor het 'bakgevoel' bij gebrek aan oliebollen... En toen naar het hoofdpodium. Hier speelden verschillende bands. Om 23.30u kreeg iedereen een kaarsje en hielden we 3 minuten stilte. Er waren zoveel mensen, dit was echt een magisch momentje! Toen een goede drumband, djembe's, Aboriginals die op het podium dansen en de spanning werd opgebouwd naar 00.00u. In de menigte, biertje in de hand, dansend het nieuwe jaar ingegaan! Toen het thuisfront bellen, gelukkig kwamen we erdoor! En nog even genieten van de muziek. Op de terugweg een lekkere bratwurst gegeten en toen naar de winkel. We besloten niet te gaan slapen, want om 4.30u was er een ceremonie op de heuveltop met Tibetaanse monnikken tijdens zonsopkomst. We mochten ook eerder weg van de managers om dit te zien. Dus wat biertjes gedronken, tijd was zo om! Zonsopkomst was geweldig, weer erg veel mensen op de heuvel en klappen en gillen toen de zon kwam! Kippenvelmomentje, de eerste zonsopkomst van 2012 was een feit!

De eerste dag van het nieuwe jaar voelden we ons bijzonder fris! Dus nog even genieten van het festival, goede band beluisteren en kurtosh eten! Om 20.00u was de 'Farewell ceremony' in het Amphi. Een uur lang muziek, dingen die in de fik werden gestoken, veel grote/mooie lampionnen (zie de foto's, klinkt suffer dan het was!) en veel vuurwerk!! Bij een superheldere hemel met ontzettend veel sterren. Erg mooi! En dat was het dan! Nog 1 nachtje werken en dan richting het zuiden. We zijn erg blij dat we deze week hier waren om dit mee te maken. 2 Januari nog even ontbijten op het festival, gedag zeggen tegen een aantal mensen en rijden! Richting Byron!

Via de kust, in Kirra en Coolangatta surfplanken gekeken voor Ellenoor. En ja hoor, in Cooly een erg mooie gevonden! Een 8'0 ft, eerst gehuurd, gesurft en hij was perfect! De eigenaar van de winkel wilde deze eerst niet verkopen, maar na een gezellig praatje was hij om! Goede prijs en we konden weer! Het was tijd om te slapen, dus Yelgun opgezocht en lekker bijkomen van ons weekje festival! 3 Januari naar Byron, bus wassen (al 't zand eraf..) en naar Watego's. Het oosterlijkste puntje nog even bekijken en de oceaan in. Het was erg rustig dus superhelder, blauw water. Prachtig! Daarna heerlijk warm douchen bij onze camping (de code werkte nog)! In Byron kwamen we ook meteen weer wat mensen van het festival tegen, erg leuk!

Nu is het dan echt tijd om richting Melbourne te gaan. De 17e vliegen we naar Nieuw Zeeland. Veel mensen rijden dit stuk in een paar dagen, maar wij willen onderweg toch ook nog wat zien. Dus we nemen iets meer tijd hiervoor! Tot de volgende keer!

XX Tim en Noor

Picasalink:

ps: vergeet niet de Wallyfoto's in de gaten te houden. Er zijn er weer meer!

• 04 Januari 2012 - 06:46

Hi Ellenoor en Tim!!
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen en we komen erin voor hahahah ;)
    Zo te lezen was het festival echt een winner, klinkt super leuk!!
    Nieuwjaar in Sydney, was anders, eerst hebben we 4 uur in de rij gestaan om een plekje te bemachtigen maar het vuurwerk was wel echt supervet ;)!!
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland, en laat maar weten als jullie richting Utrecht komen!!

XX Thyrzz

• 04 Januari 2012 - 10:22

Janneke:

Wauw wauw wauw!
    Wat klinkt het allemaal heeeeerlijk en wat ziet dat festival er super gaaf uit op de foto's!! Wat een top kerst-oud&nieuw. Heel veel plezier weer verder tijdens jullie reis op weg naar Melbourne. Enjoy!!!
    Dikke kus, Jannneke

• 04 Januari 2012 - 16:09

Chrissie!:

Alleen maar gaaf gaaf gaaf!!!

Beso!

• 04 Januari 2012 - 18:15

Juliette:

Hey Tim en Noor,

Happy New Year! In ieder geval is 2012 voor jullie goed begonnen zo te zien en te lezen :-) Wat een topbaantjes weten jullie toch iedere keer te regelen! Veel plezier met jullie trip richting Melbourne.

Liefs Juul

• 08 Januari 2012 - 15:29

Gerrit Versteeg:

Hoi nogmaals al het beste voor 2012, maar zo te lezen gaat dat wel goed komen.
    begin toch wel een klein beetje jaloers op jullie te worden maar aan de andere kant ik kan er nog van dromen en jullie nier meer ha ha.
    Ik verheug me al weer op het volgende verslag met foto,s want op deze manier beleven al jullie volgers het ook een beetje mee.

Groetjes en tot volgende keer

• 17 Januari 2012 - 15:36

Thijs:

Toewijding, dat zit in de familie, dus ik had niet anders verwacht! Van je hobby je werk maken..erg knap en mooi. Train nog ff door, als je terug bent kunnen samen mee doen aan een marathon :D
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland.
    X uit het Hoge Noorden