Byron Bay Baby! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Byron Bay Baby! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Byron Bay Baby!

Door: ellenoorentim

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

30 December 2011 | Australië, Byron Bay

Zo, het heeft even geduurd, maar hier zijn we weer!
De vorige keer schreven we dat Byron er wel relaxt uitzag, nou dat hebben we geweten! We zijn er ongeveer 6 weken gebleven! En dat zorgt natuurlijk voor wat foto's, dus bereid je vast voor op heel wat plaatjes van Byron en omgeving... En een wat langer verhaal, maar aangezien de meeste mensen Kerstvakantie hebben, dachten we dat jullie vast wel zin hadden in een lekker lang verhaal over de andere kant van de wereld, waar het heet is...! Dus pak een goede kop koffie en ga er eens lekker voor zitten, want lang is in dit geval ook echt lang!

We hebben de eerste dag rondom Byron Bay een tijd gezocht naar een goede/goedkope plek om te slapen. Omdat Byron redelijk toeristisch is, wordt er veel gecontroleerd door de politie en de rangers of er illegaal gekampeerd wordt.. Byron heeft namelijk het verkeersbordje uitgevonden dat je 's nachts nergens mag parkeren en al helemaal niet mag slapgen... In ons campsite boek stonden een aantal gratis rest areas, maar na een tijdje zoeken konden we er maar 1 vinden die nog bestaat: Yelgun. Ongeveer 22 km vanaf Byron, langs de highway. Erg netjes, toiletten erbij en natuurlijk wat BBQ's! We besloten hier te gaan slapen en dat hebben we dus zo ongeveer 6 weken volgehouden!

We genieten nog steeds ontzettend van Australië, het reizen heeft iets verslavends. Steeds weer zin om op pad te gaan, lekker rijden, muziekje erbij, constant buiten leven en keer op keer verrast worden door wat we tegenkomen. Het is erg relaxt, al voelt het niet als vakantie. Jullie zullen wel denken: Wat? Niet werken, alleen maar leuke dingen doen, beetje surfen, slapen en af en toe je e-mail checken, dat IS toch vakantie? Tja, sommigen voelen het ook zo, wij hebben wel echt het gevoel dat we aan het reizen zijn. En dat is geweldig en toch een beetje anders, primaire levensbehoeften worden het doel van de dag. Steeds weer bedenken waar we moeten slapen, of er een wc in de buurt is (of deze schoon is/gat in de grond/papier heeft, is nog niet eens belangrijk...), kunnen we vandaag ergens douchen? Zou het gaan regenen? Waar gaan we dan heen? Geen biertje overdag want we moeten nog rijden.. En natuurlijk, wat zullen we maken voor het eten. En niet teveel kopen, want we kunnen eigenlijk niets bij onze backpack indoen om uiteindelijk mee te nemen naar NL... En bij dit alles steeds overwegen of ons budget het nog aankan en of iets het waard is om geld aan uit te geven... Vakantie zou voor ons zijn: ergens inchecken, terrasjes pakken, nergens over nadenken, elke dag lekker warm douchen (liefst 2 keer ;-)) En elke dag volledig relaxen. Omdat je weet dat je over een paar weken weer aan het werk moet. Het reizen wordt een manier van leven, we moeten het nog wel even zo volhouden dus dit is gewoon hoe we nu leven. Ook gaan we steeds meer nadenken over het leven thuis, onze denkwijze in Nederland, het stressen en wat wij nu eigenlijk echt willen in het leven... Lekker zweverig...dat is wat het reizen en Byron met ons heeft gedaan, haha! Dus een beetje therapie onderweg, nooit verkeerd!

Maar goed: Byron! Het wordt steeds heter, de zomer komt eraan! Fijn dus dat we vlakbij de oceaan zullen zijn de komende tijd! Ons doel hier is: surfplanken kopen! Tim heeft zijn 6'3, lukt aardig om op te surfen maar hij wil er toch graag een iets grotere bij. Ik wilde een longboard dus op zoek! Langs de mededelingenborden in het centrum, hier en daar al een plank bekijken, uiteindelijk binnen 3 dagen 2 perfecte planken gevonden! Zie de foto's! Byron Bay is een erg goede surfspot dus we hebben deze weken zo ongeveer elke dag eerst een rondje stranden gedaan, kijken of de golven goed zijn en dan lekker surfen! In Byron zijn regelmatig leuke marktjes met Australische kraampjes, natuurlijk ook rondgeslenterd. Erg fijn om na een tijd reizen even op 1 plek te zijn.

We hebben nog nergens een plek als Byron gezien. De sfeer, straten, eettentjes, winkels, allemaal erg gezellig en vrij. Andere dorpjes in Australië zijn totaal het tegenovergestelde.Vaak is er maar 1 bar, waar alle oude mensen zitten, 1 benzinestation, 1 supermarktje en 1 hoofdstraat... Weinig toeristen en elk dorp lijkt een eigen accent te hebben die soms moeilijk te verstaan is...Dat hebben we in Nederland natuurlijk ook, niet zo gek. Toch hebben we vaak het idee dat Australië een flink aantal jaren achterloopt op 'onze Westerse wereld'.
Daardoor hebben we wel het gevoel dat Byron niet typisch Australisch is, door de toeristen is het natuurlijk gevormd tot wat het is, we hebben wat oudere mensen gesproken die ook aangeven dat het vroeger zo anders was... Zo is er Glen, een authentieke hippie die z'n leven jaren geleden omgegooid heeft en nu leeft in zijn kleine truck en er een 'koffiekar' van gemaakt heeft, inspirerend omdat hij deze keuze bewust gemaakt heeft na kanker. Hij gaat nu liever naar Brunswick Heads, vlakbij Byron. Wat nog onaangetast is door toerisme. Dan is er nog een 'vaste' rest area hippie. Naam onbekend, maar hij is er altijd en op de een of andere manier praat hij graat met ons.. Zodra hij hoorde dat we uit NL komen, heeft hij alleen nog maar over Marihuana gepraat. Hij ging er vanuit dat wij ook elke dag we even een blowtje namen. Zat hij er toch een beetje naast!

Wij genieten ondertussen natuurlijk ook gewoon van Byron. We ontdekten Watego's Beach. Een kleiner strand, baai waar het wat rustiger is en waar de golven perfect zijn. Vooral locals in het water, wat we altijd leuker vinden dan al die toeristen en backpackers. EN: elke dag dolfijnen in het water! Echt zo gaaf om te zien, ze komen behoorlijk dichtbij en bij het surfen kom je nog meer in de buurt. Een schildpad kwam nog even hallo zeggen tegen Tim terwijl hij in het water was. Erg bijzonder! Dit stuk aan de kust is een National Marine Park dus hier kunnen we de dieren van dichtbij zien.
We nemen af en toe ook even een andere route van de rest area naar Byron, waardoor we iets meer van de omgeving zien. Het is hier erg groen, heuvelachtig, wat voor mooie uitzichten zorgt. Lekker het gevoel in de buitenlucht te zijn.

18 november was Christel jarig (Zus van Ellenoor). Lieten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Dus lekker bij 'Twisted Sista' een taartje gegeten en milkshake gedronken en natuurlijk even gebeld (op 19 nov. ivm tijdsverschil!)

We kwamen bij een gratis BBQ onze Duise vrienden weer tegen (van de Whitsundays en de lift in de bus!). Dus ook met Martin, Lukas en Kathrin gezellig gegeten en naar het strand geweest. Zij zaten in een hostel MET warme douche...Dus daar konden we even heerlijk van meegenieten!

Af en toe een 'weekendje weg' naar Ballina of Tweed Heads. Even wat anders, ook heerlijke stranden zoals Rainbow Bay. Vlakbij Point Danger, een ontzettend mooie plek! Hier is ook Fingal Heads, waar een soort rotsformatie in het water te zien is zoals deze ook in Ierland eruit ziet. De Giant Causway of Giant Echidnae, noemen de Aboriginals het. Erg mooi!

We hadden onderweg gehoord over het Woodford Folk Festival, wat na Kerst tot en met oud en nieuw gehouden wordt. We hebben ons aangemeld als vrijwilliger en gesolliciteerd naar de functie: sleeper, slapen in een winkeltje op het festival en dan gratis naar binnen. Dat lijkt ons wel wat! Maar er zijn maar 2 plekken en 20 mensen die het willen...we zien wel! Het Festival lijkt wat weg te hebben van Lowlands, verschillende mensen zijn erg enthousiast hierover. We hebben een foldertje met namen van artiesten gezien, kennen er niemand van...haha! Tja, Australië is wat dat betreft echt een afgezonderd continent! Maar goed, we willen op een leuke plek zijn rondom de feestdagen. Sydney is the place to be, de rest van de backpackers zijn daar...Toch ook niet wat we willen. Dus wordt dit het? Wordt vervolgd!

Terug naar Watego's, op een dag zonder golven besloten we hier lekker te gaan liggen. Komen we opeens 2 gezellige mensen uit Almelo tegen! De ouders van een vriendinnetje van de middelbare school, wat toevallig! Ontzettend gezellig bijgekletst, hapjes erbij, wijntje, biertje...Onverwachts een lekker Nederlands dagje geworden!
Byron is het meest oosterlijke punt van Australië en heeft natuurlijk een vuurtoren, hier mooie foto's gemaakt en genoten van de zonsondergang.

Op de rest area hebben we twee Oostenrijkers ontmoet: Florian en Irene. We delen de liefde voor Yathzee, lekker eten en nieuwe sporten uitproberen ;-). Dus na een paar dagen gezellig samen op/aan het water, besloten we op een zondag te gaan bowlen! In elk klein dorp is namelijk een bowlingclub. Tim was al verkocht en met onze nieuwe vrienden konden we dit mooi gaan proberen. Het was superheet, maar erg leuk! Natuurlijk hebben Tim en ik gewonnen... En daarna een heerlijk biertje gedronken. Toen onze 'coach' dat zag, zei hij dat we nu echte Aussies waren! Hebben we dat ook weer bereikt!

Op 5 december, wanneer onze lieve Sint in NL z'n feestje viert, hadden we 's ochtends ook een snoepje in onze slipper...Helaas geen pepernoten of chocoladeletter...De oude man kan natuurlijk ook niet overal aan denken. Deze dag had wel een Nederlands tintje want Lisa, vriendinnetje uit Nijmegen, was in Byron! Ook aan het reizen, toevallig tegelijk op deze plek! Natuurlijk gezellig om elkaar te zien, ze ging al snel richting Nieuw-Zeeland, hopelijk zien we elkaar nog rondom Melbourne... Deze dagen waren wat stormachtiger, regenbuien en wolken. Hoort ook bij de zomer, kan behoorlijk nat zijn. Het was hierdoor wel iets kouder, niet verkeerd als afwisseling! Na Sinterklaas hebben we meteen de bus versierd in kerstsfeer, met kerstboom en ballen en kerstlichtjes!! Foute kerst-cd erbij en we kregen iets meer een kerstgevoel. Op 16 december kregen we een pakketje uit Nederland! Van de Sint en de Kerstman samen! Met pepernoten, chocoladeletter, kerstversiering en een Waar is Wally verzameling! Wat een lieve mannen! En wat een superleuke verrassing! We dachten onderweg al dat we de Sint tegenkwamen...Was hij misschien aan het uitrusten na zijn grote feest???? Stiekem een foto van gemaakt...

Na al dat harde gesurf, werd mijn longboard toch wat minder stevig..Hij was al wat ouder en vertoonde steeds meer barsten...Besloten om hem snel te verkopen. Dat is gelukt! Voor een erg goede prijs..zelfs aan verdiend ;-). Binnenkort dus even op zoek naar een nieuwe plank voor mij! Nog steeds een longboard want dat is echt zo leuk! Maar wel een iets kleinere.

Bij Watego's komen de leukste mensen, ontdekten we al snel. Hier hebben we namelijk Edu en Ro ontmoet, ze vonden onze kerstboom geweldig, dus dat waren onze nieuwe vrienden! Meteen maar goed begonnen, wijntje erbij...werd nog erg gezellig! Samen de volgende ochtend pannenkoeken eten en genieten van dit mooie plekje! Zij gingen weer rijden, richting Brisbane, maar komen nog terug...!! Ook nog op zoek naar een Platypus (google maar even), bijzonder beest dat alleen hier leeft. Helaas alleen maar een snelle glimp opgevangen...Hopelijk binnenkort een beter verhaal hierover! Binnenkort Kerst & oud en nieuw....

Veel liefs van ons xx

En natuurlijk de hele lading foto's die erbij horen:

Picasa link:

• 30 December 2011 - 15:29

Klaas:

Sorry ik heb maar één woord: TOP!!

Een hele goede jaarwisseling gewenst!!

Greetz Klaas

• 30 December 2011 - 17:32

Tiny Swaans:

We hebben genoten van jullie foto's en verhaal, echt geweldig.
    Geniet er van maar dat doen jullie wel.
    Groetjes Rob en Tiny.

• 30 December 2011 - 17:46

Mady:

Oooooo El en Tim...wat ziet het er fantastisch uit!! Ik heb er even 15 minuutjes van mee mogen genieten...dankjewel!!

Voor morgen; knal hem erin het jaar 2012!! Geniet!!

• 30 December 2011 - 22:14

Els Bokhorst:

Hoi Noor en Tim,IK heb jullie reisverslag doorgespit en ontdekt dat zón wereldreis bijna een must is.Ik zie jullie gelukkig zijn en genieten van alles wat jullie tegenkomen en natuurlijk ook de tijd hebben en nemen om er wat van te maken ..Jullie hebben al heel wat meegemaakt en zijn geslaagd voor de functie 'Hippie anno 2011"
    super relaxed is het volgens mij of vergis ik me? Hier is het allemaal bij het oude .Intussen zijn de kerstdagen voorbij en zitten we voor de eindejaarsparty.Wijzelf gaan het met Manon en Martijn vieren en een paar vrienden erbij. Wel aan het Zwolsekanaal ...leuk leuk. Verder heb ik nu ook een paar weken vakantie en lekker niks aan het doen .. Met Babette gaat het super .Ze begint nu allerlei onverstaanbare dingen te brabbelen.grappig .Gelukkig komt ze graag bij ons ..Ik heb vandaag een gedeelte kerst opgeruimd en meteen wat speelgoed van Manon mee naar beneden genomen ..Een theeserviesje en de oude Barbiepop met zelfgebreide kleertjes.tjonge jongejonge wat is dat lang geleden .genieten doen we in ieder geval .Wij wensen jullie alvast een heel gezond en gelukkig nieuwjaar en blijf goed voor jezelf zorgen...Veel mooie dagen en een goede reis verder ... dikke kus en tot ziens .liefs Klaas en Els

• 31 December 2011 - 03:57

Christel:

Lieverds, wat geweldig weer om te zien! Weer om jaloers op te worden. Dit kunnen we niet vaak genoeg zeggen. En Tim je hebt aardig wat blonde lokken gekregen en Noor jij bent ook een mooie blonde! Lekker zo blijven genieten.
    We denken aan jullie!
    Heel veel liefs van ons...besitos!

• 31 December 2011 - 11:58

Ria En Bernard:

Lieve Ellenoor en Tim,
    Jullie mail is gisteren aan onze aandacht ontsnapt.Ik open niet elk moment mijn mail.Vanmorgen troffen we een boeiende beschrijving van jullie prachtige avonturen. De foto's geven een passende ondersteuning van jullie uitgebreide story.
    Het blijfrt interessant en voor ons prachtig om te horen, te zien en te lezen.
    Jullie beschrijving is passend voor deze globetrotters gezien in de ogen van een calvinistische volkje.Een uitstekend vervolg in het nieuwe jaar met de beste wensen voor 2012 : een voorspoedig, gezond, veilig, avontuurlijk,sportief en respectvol jaar gewenst.
    Ria en Bernard.

• 31 December 2011 - 12:50

Jeroen:

Gelukkig lees ik nog niks over haaien! Het was het lezen zeker waard, maar ik drink natuurlijk ook graag koffie ;)

Ook erg grappig dat jullie, als toeristen/reizigers, zeggen: Vooral locals in het water, wat we altijd leuker vinden dan al die toeristen en backpackers. haha!
    De platypus dus nog niet gevonden?

De foto's zijn zoals gewoonlijk ook weer super!

Groeten, Jeroen "Black Belt" Noltes

• 31 December 2011 - 13:38

Edu En Liaan:

Nog Anderhalf uur, dan is t 2012 bij jullie!!!!! Hier is t nu 14:36uur. K spreek jullie wel weer in 2012, ik word nu geroepen door zesentwintig oliebollen en twee appelflappen:-) proost en no worries man!!!!!!

• 02 Januari 2012 - 11:59

Marije M.:

Hey Noor en Tim,

Happy newyear!!!

Wat een mooie verhalen weer om te lezen. Jullie dagelijkse bezigheden klinken stiekem toch wel een beetje als vakantie hoor... maar ik snap dat het gevoel anders is... misschien zelfs nog wel mooier!

Wij hebben ook vakantie, maar ook dat voelt anders. De ene na de andere meubelzaak in, mailen met de stucadoor, afspraak maken met de jongen die de vloer gaat leggen, verhuiskaartjes maken, muren in het huis opmeten, enz. Maar ook dit zijn nauurlijk hele leuke dingen om de hele dag mee bezig te zijn! 20 januari krijgen we de sleutel. Ik zal snel wat foto's mailen.

Geniet van alles daar!

Liefs, Marije

• 02 Januari 2012 - 22:35

Jaap & Astrid:

Happy New Year!!!!

Wat heerlijk om jullie reisverslag te lezen! En wat een te gekke foto's weer! Ik wil ook lang op reis!!!! Die kleine van ons gaat gewoon mee in een rugzakje. Ga het morgenochtend gelijk aan Jaap voorstellen, wordt vervolgd :) Hoe kan ik trouwens foto's aan jullie doorsturen???

Genietze en dikke kus voor jullie twee!
    Jaap & Astrid

• 03 Januari 2012 - 08:06

Tim:

Lieve mensen,

Wat fijn om weer alle reacties te lezen!
    We hebben met oud en nieuw de oliebollen wel echt gemist, in plaats daarvan hebben we maar poffertjes en braadworst gehaald, dat kwam het dichst in de buurt...
    En ja ik krijg redelijk wat blonde lokken...ik denk ook minder na hier he...dat zal het zijn ;-)

Dikke kus

• 03 Januari 2012 - 08:27

Noor:

Haha, ja Tim wordt blond!!! En ook grijzer hoor! Laat je niet voor de gek houden...minder nadenken maar wel meer zorgen? Hoe zit dat?
    Gelukkig nieuwjaar trouwens!!!
    Jaap en Astrid, jullie mogen foto's ook mailen naar Tims mailadres, die heb je toch Jaap? Anders: ellenoort@hotmail.com.
    Lieve reacties inderdaad, fijn om te lezen! En laat de privemailtjes ook maar komen hoor ;), vinden we ook gezellig!!
    Dikke kus! xx

• 04 Januari 2012 - 10:47

Janneke:

Hi guys,
    Af en toe mis ik een updatemailtje, dus dan lees ik opeens weer lekker twee van die heerlijke reisverslagen van jullie achter elkaar. Heb ik nu toch alle tijd voor ;-)
    Wat heerlijk, mooi, leuk, gezellig, chil en gaaf allemaal wat jullie doen en meemaken. En wat een toffe foto's maken jullie zeg!! Ik word er (zoals velen met mij) wel lekker jaloers van hoor.... Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: GENIET!!!!
    Ben trouwens erg benieuwd wat jullie al zoal hebben gefilosofeerd voor als jullie terug zijn ;-) We merken het wel! Als jullie maar in NL blijven, hahaaha, nee hoor lekker zelf weten.
    Ik ga weer even verder van mijn verlof genieten en afwachten in spanning. Kijken wie nu eerder een update verstuurd via het web.

xxxJan en Ieniemienie