Eindsprintje terug in de tijd. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Eindsprintje terug in de tijd. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Eindsprintje terug in de tijd.

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

23 December 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Daar gaan we dan, hop-hop-hop. Nog even snel in de laatste weekjes zoveel mogelijk zien, voor we terug zijn in de kou met een bord boerenkool op onze schoot (hmmm, boerenkool met worst...).
We vliegen langzaam terug in de tijd.

Om gelijk maar een goed contrast met India te hebben, is onze eerste tussenstop Dubai, voor een paar dagen. En omdat we geen loterij gewonnen hebben, wordt het een goedkoop wijkje een kwartiertje rijden van alle bling-bling. En tja, wat zullen we eens zeggen over Dubai...rare stad in de woestijn, zonder sfeer, alsof alles nog een bouwput is met tussendoor superdeluxe gebouwen. Niet onze favoriet. Maar de Burj Khalifa (de hoogste toren ter wereld, bijna 900 m!) was wel mooi om in te staan met uitzicht over de stad en de ‘ wereldeilanden’ die ze nog aan het aanleggen zijn. En vanuit een ander hotel hebben we het palmeiland ook heel gaaf kunnen zien! En dan blijft er verder de Dubai Mall over. Belachelijk groot winkelcentrum met binnenin een ijsbaan, waterval, groot aquarium, sterrenhemel en stukken in Arabische sfeer en andere stukken alsof je door een winkelstraat in Europa loopt. En een bios, dus we hebben ons de avondjes vermaakt met naar de bios gaan.

Maar we vonden het geen straf om daarna weer verder te kunnen richting Marokko. Eerst een kleine tussenstop in Londen, waar we van het ene naar het andere vliegveld moesten zien te komen met de trein. Wat een ellende! In India was het beter geregeld..en daarbij ook nog eens koud in onze 30 graden Dubai-kleren op het station..brrr...wordt straks terug in Nederland gelijk maar diep graven naar ons winterondergoed. Maar na 3 uur! waren we dan eindelijk op het andere vliegveld, helemaal klaar om weer de zon tegemoet te gaan.

En toen Marokko (en dus even Afrika!). De cultuur slaan we even over deze keer. Ons enige doel hier is surfen en relaxen. En hoe stom het voor jullie misschien ook klinkt, daar zijn we weer echt aan toe. Na nooit langer dan een paar dagen op dezelfde plek, elke keer weer in moeten pakken en verder te gaan, slechte nachten maken in de trein en vliegtuigen, is het heerlijk om even een week op 1 plek te zijn. We landen in Marrakech, dus moeten gelijk wel de volgende dag weer op pad naar Taghazout, maar dan is het even relaxen geblazen. Taghazout is een klein vissersdorpje dat helemaal draait op surftoerisme. Een aparte mix van surfers, Marokkanen, vissers, honderden katten op straat en kamelen op het strand. Voor ons vooral een week lang uitslapen, lekker eten en een beetje surfen (want de omstandigheden zijn niet optimaal helaas). Fijn! Maar nu beginnen we toch zelfs al een beetje zin te krijgen in winterkou, schaatsen en boerenkool (of had ik dat al gezegd?).

Om echt even helemaal in de kerstsfeer te komen gaan we een weekendje wat vrienden van ons opzoeken in Londen. En dan wordt meteen duidelijk wat een van de grote voordelen van het reizen is: nieuwe vrienden maken, die je daarna weer op kan zoeken en je een gratis bed aanbieden. Niet verkeerd zo aan het eind van de reis. We zijn bij Cassie en Luke, die we hebben ontmoet op Flores. Zij moeten overdag werken, dus wij hangen lekker de toerist uit in de stad: Buckingham Palace, de Big Ben, Westminster Abbey, Trafalgar Square, Tower Bridge, museumpje en een musical zien op West End. Hierbij natuurlijk de kerstsfeer meepikken en af en toe een bruine kroeg induiken. Wat een leuke stad!

En dat was het dan. 16 maanden, 31 vluchten, 4 continenten en 11 landen later hebben we ongeveer 143000 km afgelegd. 99000 km door de lucht, 500 km over water en 43500 km over land, waarvan 7000 met de trein, 4500 met bus of auto en 32000 met onze eigen busjes. Maar om nog even terug te komen op de boerenkool: aan alles komt een einde, behalve aan een rookworst, want die heeft er twee. Of positiever gedacht, twee beginnen. Het reizen is eigenlijk net een rookworst, beginnen is het einde, maar het einde kan ook een nieuw begin zijn. Morgen stopt dit avontuur voor ons, maar start gelijk het volgende. Op zoek naar een nieuwe stad, nieuwe baan en nieuwe vrienden..uhm..we bedoelen natuurlijk een nieuw huis, nou ja, waarschijnlijk een vijfdehandsje (Tim heeft een baan in Leiden en we zoeken een huisje in Den Haag, dus als iemand nog wat weet...).

Iedereen bedankt voor het trouwe meereizen met ons! Scheelt een hoop tijd aan onnodige uitleg over waar we geweest zijn en wat we gezien hebben, waardoor we meer tijd hebben om gewoon gezellig een biertje te drinken met jullie!

Tot snel en geniet van de kerstdagen met familie en vrienden en maak er een geweldig 2013 van!

En als toetje de langverwachte ode aan de zipperbag! Mede mogelijk gemaakt door vriendinnen Anne v. D. voor deze geweldige tip, Juliette P. voor de aanschaf van ontelbare bags voor onuitputtelijk genot en meneer A.H. voor de vakkundige fabricatie. Onze dank is groot lieve dames! Want een reis zonder zipperbag is als een baby zonder luier: Geeft een hoop gesmeer en nattigheid!

Jij droeg je gladste zipper en mooiste transparantie,
En ondanks dat we je volstopten met vloeistoffen en vuile was,
Gaf je ons keer op keer weer de garantie,
Van een stankvrije en schone tas
We love you, ZIPPERBAG xxx

Nog 1 advies voor jullie allemaal: GA OP REIS!!! Het is geweldig.

Picasalink:

• 23 December 2012 - 12:10

Klaas:

Mooi slot hoor!!
    En wat een kilometers!! T*ring!

Nou tot snel, gaan we een lekker Nederlands pilsje drinken.

X

• 23 December 2012 - 20:10

Ria En Bernard:

Lieve Ellenoor en Tim,
    Een imposante reis met duizenden kilometers met behulp van elk transportmiddel eindigt op eigen vaderlandse bodem op Schiphol in de armen van jullie ouders en bekenden. Het was volop genieten voor jullie en voor ons meebeleven in andere werelden en diverse gewoonten.
    Zestien maanden op een reis door de wereld geeft vele dimensies en levert een geweldige ervaring met kennis en kunde van vele culturen.
    De boerenkool met rookworst staat weer klaar. Het zal wennen zijn, maar elk spreekwoord heeft een kern van waarheid in zich : oost, west, thuis best.
    Met hartelijke groeten en dank voor het gebodene,
    Ria en Bernard.

• 23 December 2012 - 20:30

JAa:

Bon bini bek dushi's!!!!
    Wat een statistieken, indrukwekkend! En een leuk idee dat jullie dat allemaal in je dagboekjes hebben bijgehouden ;-))
    Voor nu heerlijke kerstdagen met al jullie familie en 'oude' vrienden om je heen gewenst! Genietze van die boerenkool met worst (mooie vergelijkingen die in je verhaal maakte trouwens), bruine boterhammen en oliebollen. En voor het nieuwe jaar alvast heeeeeel veel geluk, succes en plezier in Den Haag en Leiden gewenst! En natuurlijk hopelijk tot snel ergens in 2013 :-)
    Dikke xxx Jan,Abel&Annebel

• 25 December 2012 - 07:51

Tiny:

Hoi Ellenoor en Tim, je hebt er zoals bij al je verslagen weer een geweldig verhaal van gemaakt.

Ik heb genoten van jullie mooie en indrukwekkende wereld reis.
    Jullie kunnen lang nagenieten van deze prachtige belevenis.

Wij wensen jullie samen met je familie fijne dagen een goed uiteinde en een spetterend 2013.

Rob en Tiny.:):)

• 25 December 2012 - 17:06

Hylo:

Joehoe!!

Mooi dat jullie weer terug zijn, het heeft lang genoeg geduurd. Het wordt weer tijd voor gezellig eten, biertjes drinken, Tim; jij moet nog co-schappen bij mij lope