Op reis met opa Nol. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Op reis met opa Nol. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Op reis met opa Nol.

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

11 Oktober 2012 | Australië, Sydney

De laatste dagen op Bali waren lekker, dus nog even een paar fotootjes erbij om te zien wat we gaan missen: vulkanen, lekker eten, mooie tradities, heerlijk weer en prachtige zonsondergangen. Nou ja, het heerlijke weer en zonsondergangen hebben we in Australië ook weer. Het lekkere eten moeten we weer zelf voor gaan zorgen en de vulkanen en mooie tradities zullen we toch echt moeten missen (tenzij je het uitmoorden van Aboriginals onder mooie tradities verstaat..).

Hoe dan ook, we’re back in Australia! En deze keer met het dubbele aantal wielen en eenzelfde veelvoud aan campervans, maar toch maar 1 persoon extra (zijn papieren bijrijder niet meegerekend). Dit zou betekenen dat deze persoon belachelijk veel luxe heeft met een hele bus voor zichzelf, met koelkast en tv met dvd-speler. En dat klopt, want opa Nol reist niet anders dan in luxe..
Onze goede vriend Jeroen is ons op komen zoeken en heeft ons gevonden. Dat betekent: roadtrip! Maar eerst nog even ons huis op wielen bij de boer ophalen. Hij staat er nog perfect bij in de schuur met zelfs de banden netjes opgepompt (fijn zo’n nette boer). Na een startkabeltje zijn we klaar om te gaan!

De eerste dagen slapen we weer bij Eva en Grant en genieten we nog een keer van Melbourne. Ondertussen daar ook even naar de ambassade om nieuwe paspoorten aan te vragen, want die hebben de neiging te verlopen als je te lang wegblijft. De dag erna naar Healesville Sanctuary om eindelijk een levende platypus te zien. Wat een gaaf beest! Voor Jeroen was het een mooie kans om gelijk alle Australische beesten te zien en een ‘magic moment’ met een koala te hebben (wat dit inhoudt laten we aan de fantasie over). En toen kon de roadtrip beginnen! In de kou...brrr...leek wel herfst...

Onze eerste stop was het national park ‘Wilsons Promontory’, het meest zuidelijkste puntje van het vasteland. Een mooi natuurgebied met gelijk bij binnenkomst al de mogelijkheid om een wombat, 2 kangoeroes en 2 emoes in één foto te krijgen. Dus mocht je een vakantie naar Australië op het programma hebben staan, dit is de plek. Bij binnenkomst na de 3e boom links en je hebt je plaatje...Verder leuk rondgewandeld en toen verder langs de zuidkust rijden richting het icoon van Australië, de hottest der spots, de place to be en waarschijnlijk het meest bekende en gefotografeerde gebouw ter wereld. Maar nu genoeg over de ‘Big Potato’en terug naar de roadtrip.
Bij Wollongong en Kiama een paar dagen aan het strand gelegen (nog wel fris, maar met zon), gesurfd, de blowhole bekeken en snel verder om toch al gelijk weer over de Big Potato te kunnen beginnen. Wat een prachtig wonder der natuur! Uniek in zijn soort! Oogstrelend! Tranentrekkend! (een logisch gevolg van het strelen van je oog). Nou ja, de foto spreekt voor zich.
Na dit hoogtepunt viel de rest allemaal een beetje tegen, maar misschien voor jullie wel leuk om alsnog te horen wat we daarna gedaan hebben.

De volgende stop waren de Blue Mountains. Een groot natuurgebied met hoge bergen en uitgestrekte dalen ten westen van Sydney, dat zijn naam dankt aan de nevel van de eucalyptusbomen die de bergen een blauwe gloed geeft. Supermooie uitzichten over de valleien en leuke wandelingetjes over rotsen met aan beide kanten diepe afgronden.

En toen werd het toch echt tijd voor Sydney. Deze keer hadden we de goede rijbaan te pakken en kwamen we binnen over de Harbour Bridge. Een kleine sneak preview van de stad en gelijk door naar Bondi Beach. Een kennis van ons woont daar, dus die hebben we opgezocht om samen wat te eten en in de buurt van haar huis te kunnen parkeren om zo toch in de bus te kunnen slapen.
De dagen erna hebben we op mooie dagen op Bondi Beach gelegen en op minder zonnige dagen de stad bekeken. Bondi Beach, bekend van tv en de foto’s in roddelbladen van filmsterren die daar hun vakantie doorbrengen. Hugh Jackman (Wolverine) beweerd dat hij Jeroen heeft zien lopen op het strand, maar toen we het hem wilde vragen was hij al weg, dus dit blijft discutabel...De stad zelf was super! Mooie stad met leuke barretjes en veel groen en parkjes, waardoor je niet meer het idee hebt in een wereldstad te zijn.
Eén van de avonden nog gezellig wat gegeten met Bart (zie ‘Waarbenjij-Een Nieuw (Zee)land!) die hier nu woont en werkt. Eén van de andere avonden heeft opa Nol ons arme sloebers getrakteerd op een etentje, waarbij hij voorbij is gegaan aan de neus van één van de moeders van zijn toekomstige kinderen. En toen waren de 3 weken met Jeroen alweer om. Drie weken zijn dan ook zo voorbij, alsof het niks is. Het zou je vakantie maar zijn...3 weekjes...en dan zit je weer in de Nederlandse herfstkou...brrr...

Door de gedachte alleen al zijn we de volgende dag maar gelijk verder naar het noorden gaan rijden om meer warmte op te zoeken. En dat lukte, meteen na Jeroens vertrek werd het stralend weer, 30 graden en ’s ochtends de bus uitgebrand worden. Heerlijk!! We gaan weer naar Byron Bay om op de enige goede manier afscheid te gaan nemen van Australië: surfend en heel relaxt aan het strand...

Onze oude Australische nummers werken trouwens weer gewoon, dus:
+61 43 11 65 973 (en die andere staat een aantal reisverslagen terug).

Geniet van de foto’s (sorry voor alle foto’s van het Operahouse en de Harbour Bridge)!

Picasalink:

• 11 Oktober 2012 - 07:40

Hanneke En Gerrit:

Ik dacht dat ik de foto,s van jullie wel weer aan kon, na onze vakantie op corsica maar die kunnen toch niet tegen die van jullie op ha ha

Nog veel plezier daar de resterende periode

• 11 Oktober 2012 - 08:54

Ria En Bernard:

Lieve Ellenoor en Tim,
    Het blijft genieten en een experience.Steeds nieuwe belevenissen en aansprekende ontmoetingen. Wederom een prachtig verhaal, ook voor het thuisfront in Overijssel.Wanneer gaan jullie naar ENTER?
    Ook de omgeving is herkenbaar. maar heeft nauwelijks overeenkomsten met de verre oorden, die jullie bezoeken en beschrijven. De beelden passen in een folder van elke reisorganisatie.
    Have nice days and a beautiful travel.
    With heartly regards,
    Ria en Bernard

• 11 Oktober 2012 - 10:27

Janneke:

Hi lieverds, ik heb weer erg gelachen om en genoten van jullie reisverslag en foto's! Wat ziet het er allemaal heeeerlijk uit.... ik denk daardoor ook vaak terug aan mijn eigen reisje daar.... zucht..........
    Ik wens jullie maar weer heel veel plezier, vooral nu het daar lente is en hier herfst! (Vandaag toevallig de laatste mooie zonnige herfstdag en daarna ........... nou ja, je snap m wel.)
    Enjoy guys!! Dit neemt niemand meer van jullie af en de herinneringen aan deze reis zullen de rest van jullie leven een glimlach op jullie gezicht toveren als je even in een dippie zit!
    Dikke knuffel aan alle mooie dieren daar en voor jullie twee dikke kussen,
    Abel, Annebel en Janneke

• 11 Oktober 2012 - 10:54

Jannie:

• 11 Oktober 2012 - 14:03

Bert:

Hallo luitjes,
    Leuk te lezen dat het nog steeds zo goed met jullie gaat, en het genieten nog steeds voorop staat!!!
    (Paspoorten verlengen omdat je te lang bent weggebleven........... kunnen natuurlijk pas over 3 maanden geleverd worden, waarom niet nog een half jaartje langer koala's blijven kietelen?)

Gr. Bert,Chantal& Jesse

• 12 Oktober 2012 - 17:47

Klaas:

Heb Jeroen al helemaal uitgehoord, hij vond er niks aan.... Haha
    Heb ook al z'n foto's gezien, mooi mooi!!

Geniet er nog maar ff van want wij zijn al aan het aftellen hoor!!

Ga nu door naar de foto's ;-)

• 16 Oktober 2012 - 19:45

Hilly Kik:

hoi luitjes,

Door al die mooie foto's en reisverslagen blijven we goed op de hoogte. Lia stuurt alles goed door, ik ben kei jaloers op jullie. Als ik nog zo jong was wist ik het wel, maar ja het kan ook nog als ik met pensioen ben haha.
    nog veel plezier samen en ik hoop je wel weer een keer op Tolbrug te zien Tim.

groetjes
    Hilly