Wildlife Hospital! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Wildlife Hospital! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Wildlife Hospital!

Door: ellenoorentim

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

17 November 2011 | Australië, Byron Bay

Daar gaan we dan! Omdat we al zo weinig geld hebben gaan we maar vrijwilligerswerk doen! Haha, goede gedachte, toch?!

Vanaf 31 oktober waren we zeer welkom bij het Wildlife Hospital, opgezet naast de Australia Zoo. Door Steve Irwin, The Crocodile Hunter himself! Hoe cool is dat!

Geen idee wat we konden verwachten...in de taakbeschrijving stond namelijk dat het van 'koelkasten schoonmaken tot de vet nurse helpen' kon zijn...Maar we wilden alles wel doen dus kom maar op!
We werden ontvangen door onze coordinator Leisa(puntjes op letters kennen ze hier niet op de computer...).
Ze liet ons alles zien, operatieruimte, onderzoekskamer, x-ray ruimte, keuken, vrijwilligersruimte en buiten 4 grote verblijven voor gewonde koala's. Een nagemaakt regenwoud voor de jonge koala's (vrouwtjes) die met hun gewonde moeder mee naar binnen zijn gekomen en nog wat andere verblijven. Wat schildpadden tussendoor, een wombat die wordt uitgelaten door een vet nurse en een joey (kangoeroejong) die wat buitenlucht krijgt...

Daarna onze taak: de verblijven van de koala's schoonmaken, prima: lekker met water spelen en dichtbij de koala's zijn! Wat een coole beesten! Tussendoor vroeg Leisa ons mee naar een aantal voedingen. Deze koala's (nu 86 hier) komen uit het wild en zijn gewond: door aanrijdingen, bosbranden, zelfs 1 neergeschoten! of door honden gebeten. Er wordt namelijk steeds meer gebouwd in de gebieden waar de koala's leven, de koala's blijven op hun plek en kennen de nieuwe gevaren niet. Op deze manier dreigt de koala dus uit te sterven. Ik dacht dat er in heel Australië, overal koala's ergens in een boom zouden hangen...Heel raar om te beseffen dat ze dus misschien over een aantal jaren gewoon verdwenen zijn.
Hier in het hospital krijgen ze de juiste zorg, operaties/medicijnen en extra vitaminen e.d. Deze moeten dus gevoerd worden. Als de koala weer beter is, gaan ze terug naar de plek waar ze gevonden zijn. Als je ze ergens anders naartoe brengt lopen ze zelf terug naar die plek...

De eerste dag hebben we veel voedingen gezien, dat was al erg bijzonder.
De tweede dag mochten we zelf gaan voeden! Echt heel gaaf, natuurlijk ging Leisa eerst mee, maar ze zag al snel dat het goed ging en liet ons alleen ;)! Met een spuitje een prutje bij de koala naar binnen zien te krijgen. Koala's hebben scherpe tanden en klauwen, ze kunnen ook opeens springen...een beetje oppassen dus...
Elke dag begonnen we met het voeden, kregen steeds meer koala's erbij (ze zijn niet allemaal even gemakkelijk te voeden..) en na het voeden een gedeelte van de verblijven schoonmaken. Ze proberen het zo gevarieerd mogelijk te maken. Ook mochten we een dagje naar de dierentuin. Waren we al geweest, maar het blijft leuk! Dus op de warmste dag van de week zei Leisa: ga maar lekker naar de Zoo! Na dat bezoekje ook nog even lekker naar het strand, heerlijk bij de oceaan, surfen en hamburgers bakken op de BBQ! Dat wordt al een beetje routine...
Uiteindelijk mochten we ook nog bij een operatie zijn van een koala. Normaal laten ze dat niet toe, maar een paar grijze vrijwilligers hadden een zwak voor Tim ;).
Helaas redde deze het niet...maar het was zeker erg interessant om hier eens bij te mogen zijn.
Toen we de laatste dag naar binnen liepen, kwamen we langs een supergrote schildpad!!! Echt: 1 meter lang en breed, 50 cm hoog! Wat een mooi beest! Aangespoeld op een strand, ze 'dreef'. Een ziekte die voorkomt bij schildpadden. Dit konden ze wel genezen, maar na onderzoek (bloed e.d.) bleek dat dit vrouwtje helaas klaar was met d'r leven, ongeveer 130 jaar geworden, dus hopelijk een mooi leven gehad! Ze konden niets meer voor haar doen..
Met als gevolg dat dit gigantische beest naar de vriezer moest en ze hadden vrijwilligers nodig om haar op te tillen. Dus hebben we met z'n zessen deze oma opgetild en op een karretje gelegd, naar de vriezer gerold en haar daar neergelegd...
Waar ter wereld maak je dit nou mee?!

De dagen daar vlogen voorbij, 7 dagen daar gewerkt. Superlieve mensen ontmoet met hart voor de zaak! Fijn om te zien, erg bijzonder om dit alles mee te maken. We hopen ook zeker terug te komen, na Nieuw-Zeeland waarschijnlijk. Dan vliegen we vanaf Brisbane en zijn we weer in de buurt. We besteden graag nog meer tijd aan de koala!

Zoals jullie misschien wel lezen, zijn we een beetje fan geworden van dit beest...dus bereid je voor op VEEL koala foto's op Picasa...haha!

Liefs van ons x

PS: Mocht je meer willen weten en zelfs iets doneren aan dit goede doel..kijk op:

Picasa link:

• 17 November 2011 - 08:08

Ria En Bernard:

Lieve Ellenoor en Tim,
    Geweldige ervaringen. We zullen de koala's nu gaan volgen. Het zijn voor ons ook min en meer onbekende dieren.
    Veel plezier en weg naar de volgende belevenissen. We horen graag van jullie.
    Met hartelijke groeten,
    Ria en Bernard

• 17 November 2011 - 09:04

Roland:

Echt gaaf wat jullie daar doen! Die schildpad lijkt me echt bizar om te zien en 130 jaar oud...ongelooflijk!
    Enjoy! Groeten uit een koud nijmegen! Roland

• 17 November 2011 - 11:00

Jannie:

Lieverds,

wat goed dat jullie je zo inzetten voor die mooie beesten! Moet vast erg bijzonder zijn om op deze manier met de verschillende dieren in aanraking te komen?!
    Ik wil graag de foto's bekijken, maar hij kan de pagina niet vinden :(
    Veel plezier verder en GENIET!
    dikke kus xx

• 17 November 2011 - 19:43

Klaas:

Hey schatjes (de koala's bedoel ik dan hè, haha),

Wat een vette ervaring! Kunnen jullie weer afvinken van die lange lange lijst.

Groetjes & Kus Klaas

• 18 November 2011 - 05:25

Noor:

Foto's zijn als het goed is nu te zien door de nieuwe link! Dank Jannie!!! xx

• 19 November 2011 - 02:16

Simone:

Very nice!! zowel de pic's als de verhalen! enjoy!!

• 21 November 2011 - 15:37

Eduard El Kangaroo :

MOOI hoor!

Ni hao from Al-me-lo

Eduard

• 22 November 2011 - 07:01

Tim:

Hartelijk dank heur! Hartelijk dank!

• 25 November 2011 - 22:45

Juliette:

Hey pleeg papa en mama,

Na de foto's gezien te hebben snap ik dat jullie fan zijn geworden van de koala's; wat een schatjes om te zien!! Echt bizar dat zo'n schildpad 130 jaar op deze aarde heeft rondgezwommen, indrukwekkend!
    Geniet van jullie verdere trip, jullie zullen ongetwijfeld nog veel meer super toffe dingen gaan zien / meemaken.
    Have fun

Ps: Noor erg nice adidasje heb je aan op jullie profielfoto :-)

• 28 November 2011 - 03:51

Eduardo Del Galapeno:

...heb 'net' ontbijt gehad...en jullie beginnen zo dadelijk al aan het avondeten... Jullie zijn echt ver weg man No WoRRiEs!

• 29 November 2011 - 20:04

Fishermann:

Zeg wanneer krijgen jullie nu van die mooie Kaki (he is Naughty!) pakjes aan?

Veel plezier