Tussenstop in een kikkerlandje. - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu Tussenstop in een kikkerlandje. - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Ellenoor en Tim Tinselboer en De Putter - WaarBenJij.nu

Tussenstop in een kikkerlandje.

Blijf op de hoogte en volg Ellenoor en Tim

01 Januari 2014 | Nederland, 's-Gravenhage

Na een lange radiostilte, dan toch eindelijk weer een berichtje.

Toen we Australië in westelijke richting verlieten, zijn we na wat omwegen terecht gekomen in het Koninkrijk der Nederlanden. Een klein, druk bevolkt, plat landje dat grotendeels onder zeeniveau ligt. In het afgelopen jaar hebben we geprobeerd zoveel mogelijk als echte locals te leven. We hebben heel wat oud-hollandsche en inheemse rituelen meegemaakt.

Zo hebben we kerst en oud en nieuw op het platteland gevierd, met Grolsch en carbidschieten, onmeunig mooi! Nog meer gezelligheid in het zuiden tijdens carnaval. Maar we hebben ook gezien hoe de ‘studenten’ onder erbarmelijke omstandigheden in het hoge noorden moeten leven, met maar net genoeg geld om bier te kopen en door de slechte huisvesting genoodzaakt zijn dicht op elkaar gepakt te staan in een ‘ kroeg’ om elkaar te verwarmen..schokkend om te zien! Maar ook de meest verre, uitgestorven uithoeken zoals Zeeland en Texel hebben we aangedaan. Ter ere van onze komst aan Nederland, heeft de koning zelfs nog een groot feest gegeven en zijn moeder van de troon gestoten. Erg leuk om te zien!

Om echt het lokale gevoel te krijgen, hebben we ook de vakanties volgens typisch Hollands gebruik gedaan. Dus op wintersport: sneeuw, kou, spierpijn, vallen, zere kont, nog vaker vallen en nog meer spierpijn..maar ook veel gezelligheid! En in de zomer nog meer gezelligheid op het strand van Scheveningen, samen met de rest van Nederland! Daarbij ook veel gesurfd. Niet in helder blauw, warm water met dolfijnen, maar in bruin, koud water met zeehonden. Een hele nieuwe ervaring, maar boven verwachting goed!

Maar je leert het land en de mensen toch pas echt kennen als je je bezig gaat houden met hun gewoontes en gebruiken. In Nederland blijkt de belangrijkste bezigheid ‘werken’ te zijn. We moesten even opzoeken wat dit ook alweer is, maar het houdt in dat je elke dag nog voordat het licht wordt met zoveel mogelijk mensen een trein instapt of op de fiets in de kou. Het liefst kijk je hier dan heel chagrijnig bij en doe je net of je heel veel haast hebt en erg druk bent. Daarna is het belangrijk om elkaar zo min mogelijk aan te spreken en op een zogenoemde ‘smartphone’ te kijken. Nadat je de hele dag ‘gewerkt’ hebt, doe je ditzelfde ritueel opnieuw, het liefst ook weer als het al donker is. Bijzonder om mee te maken.

Dit zogenoemde werk, maar ook het wonen, hebben we in het westen van het land gedaan. Omringt door inheemse bevolking, waar we een goede band mee op hebben gebouwd. Omdat we hier zo goed ontvangen zijn en de drukte en gezelligheid niet meer willen missen, zullen we hier dus ook zeker terugkeren.

Maar eerst wordt het weer tijd om onze reis naar het westen te vervolgen. 5 januari vliegen we naar Zuid Amerika. We starten in Buenos Aires, om na een paar dagen door te vliegen naar Punta Arenas, het (bijna)zuidelijkste puntje van Chili. De terugvlucht hebben we ook al, op 31 mei, vanaf Curaçao. Alles daartussen staat nog open....

• 01 Januari 2014 - 16:16

Juliette:

Geniet ervan, we zijn weer benieuwd naar jullie belevenissen! Deze local zal jullie missen! X

• 01 Januari 2014 - 17:13

Klaas:

Daar gaan ze weer.... Heel veel plezier en geniet van de mooie trip!!

• 01 Januari 2014 - 18:07

Janneke:

Haha, wat een leuk reisverslag weer! Hebben we even op moeten wachten, maar we kunnen er binnenkort dus weer meer verwachten en meegenieten van jullie avonturen. Heerlijk!! En wat leuk dat jullie aan het einde van je reis nog even herinneringen gaan ophalen op dushi Korsow! :-)
    Heeeel veel plezier maar weer, goede reis en tot op het www
    Dikke kus, Janneke
    En ook eentje van Abel, Annebel en Jebbe natuurlijk

• 01 Januari 2014 - 19:34

Eva:

Hi allebei, wat een goed plan om weer te reizen. Heerlijk lijkt me zo! Wij zijn nu even in Nl op vakantie. Hebben het heerlijk gehad en ook een weekje geskied in Oostenrijk. Wij vliegen de 5e weer naar huis vanaf schiphol, dus wieweet zien we jullie nog daar. Hoe laat vliegen jullie? Xox

• 01 Januari 2014 - 19:43

Bernard En Ria:

Beste Ellenoor en Tim,
    Lekker veilig en alles geregeld in ons kikkerlandje. Stabiliteit, consistentie en zekerheid zijn kenmerkende vaderlandse elementen. Door de verlenging van jullie internationale expedities krijgen we weer interessante, imposante en aansprekende wereldwijde ervaringen in dit land aan de zee, waar de dingen zo anders verlopen
    Be careful en dus niet in zeven, zes.......of twee sloten tegelijk lopen.
    Een fijne, gezellige reis gewenst met veel beschrijvingen van leuke gebeurtenissen over een ondernemende activiteit.
    Met hartelijke groeten,
    Ria en Bernard.

• 01 Januari 2014 - 20:36

Marijn:

Wat geweldig! Heel veel plezier en geniet ervan samen!
    X Marijn

• 01 Januari 2014 - 20:57

Janice:

Lieve Noor en Tim,

Happy New Year! Heel goed dat jullie gaan overwinteren elders op deze aardbol! Ben weer benieuwd naar jullie reisverhalen.
    Tot over n paar maanden.....ennuh mochten jullie in Suri komen, neem je dan wat lekkers voor me mee?? ;)

Liefs Jx

• 01 Januari 2014 - 21:13

Jacqueline Parijs:

Wow, nog een keer op reis... Fantastisch! Geniet ervan! Groetjes, Jacqueline

• 01 Januari 2014 - 21:43

Simone:

Er begint mij vaag iets te dagen van die bijzondere rituelen daar..... ;-)
    Reisze weer dushinan en we zien jullie in mei!!
    xx

• 02 Januari 2014 - 01:25

Bert:

Knap hoor deze avonturiers !!
    Heel veel plezier en beleef een schitterende tijd met jullie komende belevenis!!

• 02 Januari 2014 - 09:00

Tiny :

In een woord geweldig, hartstikke goed dat jullie dit doen. Jullie hebben het gewoon door hoe je echt moet leven en je niet laten leven.
    Geniet er van dan zal ik weer van die leuke gezellige reisverslagen genieten.
    Dan heb ik het gevoel dat ik er toch een beetje bij ben.
    Liefs en groetjes Tiny. ;)

• 03 Januari 2014 - 15:19

LIA VAN HALDER:

Haha, wat een goed verhaal zeg en ook erg waarheidsgetrouw, zet je nog eens aan het denken. Enne: veel plezier maar weer met de komende reis: ik lees het allemaal wel weer (jaloers als altijd ;))

xx

• 06 Januari 2014 - 09:52

Emy:

Jeetje wat een bijzonder land eigenlijk dat kikkerlandje, als ik het zo lees. Ik begrijp er niets van dat jullie doorgaan met reizen...;-)

• 15 Januari 2014 - 23:04

Eduard:

What's up guys!

Nou, den tijd vliegt of neit!

By the way: Nog een Dakar-vehikel gespot?

Laterzzzzzzzzzz! Ik ga pitten, adios!

• 20 Januari 2014 - 15:27

Ellen (van HSV):

Hé Ellenoor,

had je helemaal niet meer gezien voor de kerstvakantie om je een fijne reis te wensen. Heel veel plezier! Geniet van alle mooie en bijzondere ervaringen! Liefs Ellen

• 21 Januari 2014 - 10:49

Emmanuel Don Uales Ayrton Rosales Dani:

Holaaaaaa! En? Heb je al een homp Zuid-Amerikaanse beef verorberd? Safe a piece for me will'ya! Take care, adiooooooooos!

• 28 Januari 2014 - 18:08

Bernard En Ria:

Lieve Ellenoor en Beste Tim,
    De attentiewaarde van jullie site is veelak groot, maar we hebben deze keer na drie weken nog geen reisverslag gezien vanuit Zuid-Amerika. De vraag Ellenoor en Wim, waar ben je nu ? leggen we in concreto voor. We zijn heel benieuwd naar tal van wetenswaardigheden en vooral hoe het gaat.
    Vanuit Maspalomas, Gran Canaria, de hartelijike groeten van
    Ria en Bernard.

• 02 Maart 2014 - 12:02

Janneke:

Met een kleine vertraging in het volgen van jullie site kan ik gelukkig concluderen dat ik nog niet al te veel updates heb gemist! Heel verstandig! Lekker genieten in het moment, de uitgebreide update komt wel bij terugkeer naar het kikkerlandje